Intercity-utbyggingen: Fremtidsrettet eller hva?

Spesielt de rødgrønne politikerne har gått meget sterkt på banen for å styrke togtilbudet i landet. Mange har snakket varmt om høyhastighetstog og man har snakket positivt om utbyggingen av Intercity-triangelet. Men nå skal visstnok farten på togene ned for å spare penger.

Det har hele tiden vært snakket om at Intercity-strekningene skulle bygges ut for at tog kan kjøre i 250 km/t, men nå antydes det i følge Aftenposten at det nye dobbeltsporet på Intercity-triangelet skal bygges for 200 km/t i stedet for 250. Det vil spare 10 milliarder kroner, ifølge Jernbaneverket.

- Vi vet ikke helt hvilken effekt det vil få for kostnader og for tidsbruk, og jeg vil ikke forskuttere det som kommer i Nasjonal transportplan, sier samferdselsminister Marit Arnstad (Sp).

Intercity-utbyggingen er kostnadsregnet til 100 milliarder kroner. Dette vil lage et moderne og effektiv kommunikasjonssystem fra Oslo og til byene Skien, Halden og Lillehammer. Det er spesielt innenfor dette området at man venter en betydelig befolkningsøkning i årene som kommer.

En utbygging av høyhastighetsbaner for å samle hele Sør-Norge kan koste mellom 800 og 900 milliarder kroner.

- Det har ingen hensikt å dimensjonere for 250 km/t hvis det ikke skal kjøres høyhastighetstog på linjene. Grunnen til det er at jernbane som tåler 250 km/t koster mye mer, og uten høyhastighetssatsing er det er ingen tog som da vil få nytte av den merkostnaden. Da bør linjene i stedet dimensjoneres for 200 km/t, og noen steder lavere, sier prosjektleder for Intercity-utbyggingen i Jernbaneverket, Anne Siri Haugen til Aftenposten. Dermed kan også prisen reduseres.

Det er viktig at man snarest finner ut hva som er den optimale farten på togene i dette triangelet. Men etter vårt syn er det å starte i feil ende dersom man skal spare seg til fant i et så stort og fremtidsrettet prosjekt. 10 milliarder kroner er mye penger, men i det store bildet er tross alt dette småpenger.

Norge har selvsagt råd til å bruke 10 milliarder ekstra for at togene skal kunne kjøre 250 km/t – men vi er selvsagt enig i at man må dokumentere effekten av dette. Dersom selve jernbanen planlegges og bygges ut for mindre fart enn antydet, vil det koste det mangedobbelte dersom man i ettertid finner ut at man har gjort feile valg.

Les mer på Aftenposten.no:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Regjeringen-vurderer-a-tilby-tregere-tog-7062837.html