Veiåpning i Drammen

Tirsdag 16. oktober åpner nye E 134 Drammen Mjøndalen for trafikk, der vegdirektør Olav Søfteland mest sannsynlig vil klippe snoren. E134 Drammen - Mjøndalen er det største prosjektet i Vegpakke Drammen. Veiens hovedhensikt er å lede gjennomgangstrafikken ut av Drammen sentrum. Den nye veien overtar 10-12 000 av de rundt 45 000 kjøretøyene som daglig passerer torget i Drammen

Den 3,8 km lange Strømsåstunnelen fra Bangeløkka til Bjørkelia har to kjørefelt, og lyse veggelementer gir en opplevelse av en lett og åpen tunnel. Fire store rensestasjoner sørger for luftrensing i tunnelen. Støv og sot fjernes fra luften ved hjelp av elektrostatfiltre og sikrer god sikt. Disse stasjonene styres automatisk enten av gassmålere, siktmåler eller fra en timer. Midtveis i tunnelen er det sprengt en 250 meter lang rømningstunnel. Denne er alltid opplyst med prioritert strøm og kan benyttes som adkomstvei for redningsetatene. Ved vedlikehold og eventuell ulykke vil tunnelen bli stengt. Bommer i kryssene i Drammen og Mjøndalen stenges, og omkjøringsruter blir automatisk skiltet. 19 kamera overvåker tunnelen, og bevegelser inne i tunnelen kan følges både fra Vegtrafikksentralen og fra distriktssentralen på Lierstranda. Dagsonen Bjørkelia - Mjøndalen I myke kurver og med flott utsikt over Drammensdalen, følger veien dalsiden mellom Bjørkelia og Mjøndalen. Fartsgrensen er 80 km/t, og det er ingen avkjøringer på den 12,3 km lange strekningen. Mellom Bangeløkka og Ryghkollen er det tofelts vei, og firefelts vei i bakkene Ryghkollen Mjøndalen. Veianlegget har kostet cirka 1 milliard kroner og er hovedsakelig finansiert med midler fra Kjellstadbommen. Delt entreprise Prosjektet har hatt en løsning med delt entreprise. Arbeidet er delt inn i fire deler. Arne Olav Lund AS (Larvik) har hatt ansvaret med den ene delen, nemlig krysset i Mjøndalen. I de andre delene av prosjektet, har flere både mindre og større aktører vært inne. Drivingen av tunnelen er det stort sett Vegvesenets egenproduksjon som har stått for. - Veidekke har laget en 140 meter lang betongportal på østsiden av tunnelen, og Selmer har laget en rundt 60 meter lang bvetongportal på vestsiden av den 3,8 kilometer lange tunnelen, sier prosjektleder Kjartan Hove til Byggeindustrien. Også den nye satsningen til Vegvesenets produksjon i sør-fylkene, Anlegg Sør, har vært inne i prosjektes sluttfase.