Åpnet Eidsvoll hensetting

Nye tog og ny ruteplan krever mer hensettingskapasitet. Ett av mange hensettingsområder som har blitt utvidet den siste tiden ligger på Eidsvoll.

Tidligere var det plass til å parkere to tog på Eidsvoll, og nå er det seks spor med plass til ti persontogsett og to spor som skal disponeres av Jernbaneverkets driftsavdeling.

I løpet av 14 måneder har hele hensettingsområdet blitt totalfornyet.

– Vi har fjernet gamle spor, skiftet ut 35 000 m³ med masser, etablert ny underbygning og fornyet hele det jernbanetekniske anlegget, forteller prosjektleder Asbjørn Rasdal.

Det er nye serviceplattformer til alle sporene, nytt teknisk hus og renholdspersonalet, som tidligere hadde meget dårlige fasiliteter, har fått et nytt bygg til disposisjon. I tillegg er det bygd togvarmeposter til alle hensettingsplassene. I løpet av det siste året er området oppgradert for nesten 240 millioner kroner.

Hektisk anleggsperiode og null skader
De fysiske arbeidene startet i oktober i fjor. Og nå, litt over ett år etter, står et splitter nytt og moderne hensettingsanlegg klart til bruk.

– Vi har hatt en veldig stram framdriftsplan og det har vært en hektisk, men spennende anleggsperiode, forteller prosjektlederen.

Å utføre en så omfattende jobb på så kort tid krever mye ressurser. – Det er lagt ned ca. 70 000 arbeidstimer her, og noen dager har det vært opp til 100 mann i aktivitet på anlegget, forteller Rasdal. – Og jeg er veldig stolt og glad for at vi ikke har en eneste personskade i anleggsperioden.

Prosjektdirektør Jon Brede Dukan er også godt fornøyd med sikkerhetsarbeidet som er lagt ned i prosjektet.

– Høy oppmerksomhet på sikkerhet, både fra oss som byggherre og fra entreprenørene, er alfa og omega for et slikt resultat. Prosjektet fortjener ros for dette, sier Dukan.

Det er Implenia som har utført både forbredende arbeider og underbygning ved hensetting Eidsvoll.