E Pihl & Søn lavest på vei og tunnel til Hålogalandsbrua

Det kom inn seks tilbud på bygging av vei og tunnel i tilknytning til Hålogalandsbrua. E Pihl & Søn AS vil gjøre jobben for drøyt 375 millioner kroner.

Forventet oppstart av arbeidet er i januar.

Tilbudet gjelder veg- og tunnelarbeider på E6 mellom Ornes og Stormyra, inkludert bergrom for forankring av brua, samt rassikringstunnel mellom Trældal og Leirvik.

De seks som har levert tilbud er:

Hæhre, kr 396 239 252,92
LNS, kr 462 252 992,22
E Pihl & Søn AS, kr 375 403 152,34
Marti Contractors Ltd, kr 494 718 536,46
NCC Construction AS, kr 397 554 776,-
AF Gruppen AS, kr 404 353 327,71

- Vi er fornøyd med både interessen og prisnivået, sier prosjektleder Einar Karlsen, som legger til at tilbudene nå skal kontrollregnes før entreprenør blir valgt.

Oppdraget innebærer bygging av 4,9 kilometer ny veg, to mindre tunneler samt en rassikringstunnel på 1,1 kilometer.

Utlysningen av delkontrakten på veg og tunnelarbeidet markerer starten på prosjektet E6 Hålogalandsbrua, og delkontrakten inneholder kort sagt:

Bygging av 1,4 kilometer veg på Narvik-siden
Ornestunnelen på 270 meter
Bygging av 3,5 kilometer veg på Øyjord
Storlikolltunnelen på 330 meter
Trældaltunnelen på 1,1 kilometer

Arbeidet settes i gang tidlig i 2013 og hele delkontrakten skal være ferdig innen høsten 2016.

Dagens veg på Øyjord er ikke egnet for anleggstransport, og det er derfor viktig at arbeidet med ny veg kommer i gang så raskt som mulig.

– Før vi kan komme skikkelig i gang med å bygge selve Hålogalandsbrua er vi helt avhengig av at adkomsten på begge sider av Rombaksfjorden er opparbeidet, slik at vi kommer til med anleggsmaskiner der vi skal bygge
bruhodene, forklarer Karlsen.

Neste delkontrakter som lyses ut vil være de som dreier seg om byggingen av selve Hålogalandsbrua. Kontraktene handler om henholdsvis betongarbeider og stålarbeider, og det planlegges å lyse ut disse parallelt. Går alt etter planen vil disse legges ut på markedet like før årsskiftet 2012/2013.