Adresseavisen skriver at planer for en bro over Trondheimsfjorden har eksistert siden 2006. Planene innebærer en kombinert flyte- og skråstagbru, som i så fall erstatte ferge på strekningen Flakk-Rørvik. Reisetiden vil kortes ned til litt over fem minutter.
– Vi fikk i fjor sommer undersøkt et undervannsfjell 1050 meter fra land. Det er cirka 53 meter dypt der, og grunnforholdene skal være stabile. Planen er å bygge en skråstagbru med et hovedspenn på 700 meter fra Flakkgalten og ut dit. Begge brutårnene vil stå på fjell; det ene brutårnet på Flakkgalten og det andre på 53 meters dyp lenger ute. Det finnes i dag 11 skråstagbruer i verden med lengre bruspenn, forteller sivilingeniør Terje Norddal i Rambøll til Adressa.
Rambøll anslår en prislapp på 11,4 milliarder kroner. Initiativtagerne i Rissa Utvikling håper at prosjektet kan komme med i Nasjonal Transportplan i 2017.
- Nøkkelord
- Anlegg