Bygningstegninger i elektroniske arkiv

Bedrifter som ønsker å være konkurransedyktige i sitt marked, opplever at hverdagen blir mer og mer datastyrt. I eiendomsbransjen krever de nyeste forvaltningsprogrammene elektroniske tegninger.

Tegninger som blir overført fra papirformat til elektronisk format, skaper automatisk digitale arkiv. Dette gjør tegningene mer tilgjengelige enn før, og det frigjør arbeidskapasitet. Gründerbedriften Studio AS i Kristiansund ser et marked som vil ha stort behov for assistanse på dette området. Firmaet har derfor spesialisert seg innen området og kan nå tilby digitale bygningstegninger tilrettelagt for alle typer FDV-systemer, fra de helt enkle til de store og mer komlekse. -Vi har sett at firma som eier eller forvalter bygningsmasser, har store og uoversiktelige tegningsarkiv i papirformat, sier Gjertrud Bjørnvold, daglig leder i Studio AS. De fleste bransjer er i dag fullt ut datastyrt, men blant eiendomsbesittere er det ennå mange firma som har tegninger kun i papirformat. Papirtegninger er plasskrevende og stiller store krav til nøyaktig arkivering og oppfølging. Bjørnvold sier at dette spesielt gjelder tegninger på eldre bygg der det har skjedd renovering og ombygging gjennom årene. Ofte kan man oppleve at kartet ikke stemmer med terrenget. Digitale bygningstegninger gir mulighet for større tilgjengelighet, nøyaktige arealberegninger og til å vise eventuelle endringer. - Slike tegninger er ikke noen nyhet i dag, sier Bjørnvold, men på grunn av kostnadsbesparelser, sendes ofte digitaliseringsoppdrag til lavkostland. - Det behøver ikke være noe å utsette på kvaliteten på arbeidet man får utført i disse landene, fortsetter Bjørnvold, - men gjennom kulturelle forskjeller, språklige forvrengninger og geografisk avstand kan man få ubehagelige overraskelser, og billig kan allikevel bli dyrt. På grunn av sin effektivitet er firmaet konkurransedyktig på pris med de rimeligste utbydere i India og Polen. Ved å benytte et norsk firma, vil kundene få større nærhet til leverandøren, og man kan være trygg på at kultur, språk og kommunikasjon er likt mellom utbyder og kunde.