Frp etterlyser raskere veibygging

Frps samferdselspolitiker Bård Hoksrud synes det er for mange festtaler om regjeringens samferdselspolitikk. Han etterlyser konkret handling for å kutte i planleggingstiden for nye veiprosjekter.

I den ordinære spørretimen onsdag fikk han forsikringer fra samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) om at en rekke fagrapporter er til vurdering. Målet er å komme ned i fem års plantid før byggestart for store nasjonale veiprosjekter, mot gjennomsnittlig ni år i dag.

– Regjeringen har store ambisjoner på samferdselsfeltet. Smartere veibygging og raskere planlegging inngår i dette. Vi ser på økt tempo innenfor dagens regelverk og muligheten for å endre regelverket, sa Arnstad i sitt svar til Hoksrud.

Statlig plan
Samferdselsministeren legger til at det også er aktuelt å se på når statlig planlegging kan brukes for å omgå ekstremt tidkrevende lokale beslutningsprosesser. Hun er imidlertid ikke villig til å overkjøre lokale beslutninger fullstendig.

– Det vil være uheldig med tanke på de positive innspill vi ofte får gjennom lokaldemokratiet, sa Arnstad.

Blant andre tiltak er å skrelle vekk opplagt urealistiske alternativer tidlig i prosessen, strammere tidsfrister og pålegg om at innsigelser skal komme raskere enn i dag.

– Regjeringen tar sikte på å omtale de ulike tiltakene nærmere i Nasjonal transportplan for perioden 2014-2023. Den blir lagt fram for Stortinget i løpet av våren 2013, sier Arnstad.

Skryt
Hoksrud repliserte at det ikke mangler skryt av hvor mye regjeringen får til, men at det skorter på konkrete resultater i form av nye veistrekninger.

– Gjentatte ganger sier statsråden at det er mange forhold det er aktuelt å se på. Men månedene går. Hva vil statsråden faktisk være med på å få gjort? spurte Hoksrud, andre nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Han viste til Vestfold fylke, i utstrekning 78 E 18-kilometer, der det er seks store planprosesser i gang for å bygge en forholdsvis kort strekning.

– Burde man kanskje se på muligheten for å planlegge alt på én gang, så slipper man gjentatte runder i kommuner og fylkeskommuner. Deretter kan man dele arbeidet opp i mindre parseller. Dagens organisering gjør at arbeidet tar enormt lang tid. 16 års utbyggingstid er på grensen til det uanstendige, sa Hoksrud.

Arnstad advarte mot å tro at det finnes ett enkelt tiltak som kan gjøre planprosessen kortere og mer effektiv, det er snarere summen av mange ulike grep.