Endringer i Follobaneentrepriser

Jernbaneverket vurderer å skille ut konvensjonell driving som egen entreprise ved Follobaneprosjektet.

I forbindelse med at Jernbaneverket gikk ut med TBM-valget ved Follobanen i slutten av oktober, opplyste de samtidig at den siste delen av tunnelen inn mot Oslo S skal drives konvensjonelt. I et innlegg under Fjellsprengningsdagen kunne assisterende prosjektdirektør Anne Kathrine Kalager i Jernbaneverket, fortelle at de i etterkant av TBM-beslutningen har sett at det kan være fornuftig å kjøre en egen entreprise på den konvensjonelle drivingen i nordenden av tunnelen. Strekningen som er tiltenkt tradisjonell boring og sprengning vil utgjøre cirka 2,8 kilometer.

- Vi ønsker en slik oppdeling fordi vi tror det er mest hensiktsmessig å spisse de to ulike drivemetodene best mulig, sa Kalager i sitt innlegg.

Foreslår sammenslåing

Anne Kathrine Kalager kunne også røpe at de nå ser på muligheten for å ta ut den tradisjonelle tunneldrivingen fra entreprisen som omhandler innføring Oslo S og slå den sammen med den delen av Follobanetunnelen som skal bores og sprenges.

- Inngående Østfoldbane skal legges i tunnel som skal drives konvensjonelt fra et adkomstpunkt ved Sydhavna. Vi vurderer derfor å slå den konvensjonelle drivingen sammen til en stor entreprise, opplyste Kalager.

Hvis Jernbaneverket slår sammen den konvensjonelle drivingen vil entreprisen med boring og sprengning dermed omfatte en Østfoldbanetunnel på cirka to kilometer og to løp Follobanetunnel som hver er cirka 2,8 kilometer.

Inngående løp til Østfoldbanen vil for øvrig komme ut på Loenga ved siden av Follobanens to løp.

Fire store forespørsler

Med egen entreprise på konvensjonell driving vil Jernbaneverket i oktober neste år gå ut med fire store forespørsler for underbygningsarbeidene ved Follobaneprosjektet (TBM-tunnel, innføring Oslo S, Langhus – Ski og boret og sprengte tunneler). Jernbaneverket foreslår å bruke totalentrepriser med et nærmere avtalt nivå på og omfang av prosjektering. NTK07/NF07 vil bli lagt til grunn som kontraktstandard.

- Innføring Oslo S entreprisen og Langhus – Ski entreprisen vil vi dele opp i arbeidspakker som vil variere ut i fra hvor langt vi har ført prosjekteringen. Dette vil avhenge hva som er viktig å komme i gang med raskt og hvilke arbeider kan vi vente noe med og gi entreprenøren tid til å vurdere løsninger. Vi ønsker å utnytte entreprenørens kompetanse og kreativitet til å finne gode løsninger, og da må vi også sette av tid til det, sa Kalager under Fjellsprengningsdagen.

Flere endringer

Jernbaneverket varsler også endringer i entreprisen som omfatter jernbanetekniske arbeider.

- Vi hadde i utgangspunktet tenkt Jernbaneteknikk som en stor gjennomgående entreprise, men på grunn av fasemessige utfordringer ved både Oslo S og på Ski, vurderer vi å dra noen av de jernbanetekniske elementene inn som en del av underbygningsarbeidene. Her er vi ute etter råd fra bransjen for å finne ut hva som er mest hensiktsmessig, uttalte Kalager.

Jernbaneverket inviterer denne uken til internasjonalt leverandørmøte for Follobaneprosjektet.