Behov for tett kobling mellom teori og praksis

BNL ønsker å kommentere gårsdagens innslag og dagens leder på bygg.no "Vi kan redde skoletrett ungdom". Anleggsentrepenør Albert Kr. Hæhre peker på viktige utfordringer for lærlinger innenfor anleggsfagene.

BNL vil i samarbeid med Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg – EBA se på de utfordringer Hæhre peker på. Videre pekes det på utfordringer i forhold til å finne riktig balanse mellom teori og praksis i fagutdanningen. Det er en feilaktig oppfatning at alt blir så meget bedre dersom teori fjernes i yrkesfag.

BNL er tydelige på at løsningen ikke er å redusere mengden teori, men å koble de teoretiske og praktiske kompetansemålene sammen, slik at læringsutbyttet blir optimalt. Dette er et viktig utgangspunkt for vårt forslag om å gjennomføre fagutdanningen på Bygg- og anleggsteknikk i en vekslingsmodell, der elevene etter et grunnkurs på inntil ett år veksler mellom skole og bedrift gjennom resten av opplæringen. Ved å koble de teoretiske kompetansemålene sammen med de praktiske, vil elevene se at teorien er en del av grunnlaget for å kunne utøve sitt fag.

BNL prøver nå ut vekslingsmodellen i Oslo, i samarbeid med Utdanningsetaten. Der viser erfaringen så langt at elevene ser stor nytte av teorien i fellesfagene og programfaget (lærefaget). Når undervisningen i for eksempel matte kobles direkte til kompetansemålene i lærefaget, ser de for eksempel behovet for å kunne Pytagoras når de skal slå opp en takvinkel. Ved å kombinere teori og praksis på denne måten vil vi få en fagutdanning næringen trenger, og der alle typer ungdom med ulike teoretiske forutsetninger vil kunne utvikle seg.

Morgendagens arbeidsliv vil kreve fagarbeidere med bred og sterk kompetanse innen sin teori og praksis. Dette er også avgjørende for å ivareta videreutdanningsmulighetene i lærefaget, fagskolen og y-veien på ingeniørhøyskolene.

Jørgen Leegaard
Kompetansedirektør Byggenæringens Landsforening (BNL)