- En bransje med fremtid

NFF-formann Jan Kristiansen gledet seg over rekordhøy aktivitet og meget lovende fremtidsutsikter, da han åpnet den 50. utgaven av Fjellsprengningsdagen.

- Tunnelstatistikken viser ny rekord. 6 millioner faste kubikk. Helt fantastisk. Undertegnede har i flere sammenhenger prøvd å argumentere for at vi er en bransje med fremtid. Vi har høy aktivitet, og det ser ut som vi fortsatt vil ha det. Dagens rødgrønne regjering har vist vilje til å satse, opposisjonen mener det er for dårlig satsning. Det tar jeg som et signal på at vi går fremtiden lyst i møte, sa Kristiansen under åpningen av Fjellsprengningsdagen.

Vurderer navnskifte

NFF-formannen tok videre foreningens planer om navnskifte. Kristiansen spør seg om Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk er et enkelt nok navn på en fantastisk forening, og om navnet favner fagene foreningen dekker. Han mener neste års 50 års jubileum kan være en fin anledning til å bytte navn på foreningen.

- DSB, som er vår premissgiver, har innført Bergsprenger og Bergsprengningsleder. Formannens mening er nok at dette er en mer formell riktig betegnelse på det materialet vi jobber i. Æresmedlem Per Bollingmo lærte meg en gang at fjell det er Galdhøpiggen, mens berg er det vi sprenger i.

Ønsker ”djevelens verk” velkommen

Jan Kristiansen kom også inn på Jernbaneverkets valg av TBM ved Follobanen. NFF-formannen roser Jernbaneverket for valget, men han måtte innrømme at TBM ikke var like velkommen da han jobbet i sprengstoffselskapet Orica.

- Jeg er ikke i tvil om at dette vil gi det norske bergmiljøet nye muligheter til å utvide vår kompetanse og få erfaring med andre teknikker enn boring og sprengning. Da jeg var ansatt i Orica ble jeg sitert i GEO på at vi kalte TBM for ”djevelens verk”. Det var selvsagt ut i fra kommersielle betraktninger av Orica som et sprengstoffselskap. Jeg vet at Jernbaneverket har tatt en avgjørelse ut fra at dette er vurdert som det beste alternativet, men det er vel lov til å rose dem for også å bringe tilbake en metode som helt sikkert har utviklet seg mye siden Madam Felle og TBM brukt under Svartisen, uttalte Kristiansen.

- Det vil vel ikke være noen stor overraskelse om det kommer en eller flere utenlandske entreprenører inn, forhåpentligvis i godt samarbeid med en norsk entreprenør. Det vil gi oss muligheten til rask erfaringsoverføring, vårt fagmiljø vil kunne videreutvikles og vi får mange foredrag til senere Fjellsprengningskonferanser, fortsatte NFF-formannen.

Går vi i ring?

Kristiansen trakk frem at det under den første Fjellsprengningsdagen i 1963 var flere innlegg som omhandlet presplitt som metode for kontursprengning. Kristiansen påpekte at kvaliteten på konturen er et like aktuelt tema i dag.

- Statens vegvesen sine rapporter fra prosjektet Moderne vegtunneler ligger nå ute til høring. En av rapportene Statens vegvesen ønsker tilbakemelding på er kontursprengningsforsøk. Fra denne talerstolen i 2011 holdt Brøndbo i Veteranconsult et engasjert innlegg om kontursprengning i moderne samferdselstunneler. Det er alltid på sin plass å sette spørsmålstegn ved valg av metode, sprengstoff, fremdrift og så videre. Vi må være åpne for at vi ikke alltid gjør alt riktig eller på en optimal måte, men vi må heller ikke glemme metoder som er brukt før. For boring ser vi at det helt klart har vært en rivende utvikling, men hvordan ligger det an for bruk av sprenging mot endelig kontur? Går vi i ring eller har moderne borerigger og sprengstoffer samt kravet til inndrift faktisk gjort at vi har blitt dårligere?