Slik unngår du dugg

Lei av å vente på at varmeapparatet får vekk duggen fra bilvinduene? Her er noen triks som gir mindre dugg.

– Vi tauer opp mange som havner i grøfta fordi sikten er altfor dårlig, og det skjer særlig i begynnelsen av vintersesongen, sier driftssjef Geir Danielsen i Falck til Newswire.

Det er mange som begynner å kjøre før varmeapparatet har fått vekk duggen, forteller han. Da kjører de med større og flere blindsoner enn de er vant til.

Bilen parkeres for kvelden, og fuktigheten blir til kondens når den møter de etter hvert kalde vindusflatene.

– For å unngå dugging, må kildene til fuktigheten holdes på et minimum. Tøm mattene for vann og slaps. Jeg har også god erfaring med å sette inn en luftavfukter eller to. Du får dem for under hundrelappen, sier Danielsen.

Fuktige gjenstander bør oppbevares i bagasjerommet og ikke kupeen. Og hvis vindusrutene må skrapes for is innvendig, anbefaler han å samle nedfallet på en avis eller lignende og få det ut av bilen.

– Under mattene kan det bli ganske vått. Det må helst tørkes ut, ellers blir fukten en konstant kilde til kondens. Sett bilen i en garasje og sett på en kupévarmer eller annen varmekilde, sier han.

Det er fristende å dra over siktfeltet et par ganger med håndbaken. Men det skal du ikke gjøre, advarer Falck.

– Du ender bare med å lage skjolder der isen fester seg lettere. Hånda har som regel såpe- og fettrester, og håndmerkene blir ekstra særlig tydelige i lav sol. Da kan du også kan se hvor mye trafikkfilm du har på ruta, sier Danielsen.

Det beste trikset er å vaske vinduet. En skitten rute betyr mer dugg. Duggen får mer å feste seg i.

En vindusproff gjør jobben grundig.

– Jeg vasker rutene mine så ofte som én gang i uka, men da opplever jeg nesten ikke duggproblemer heller, sier teknisk leder Åge Tangen i Hurtigruta Carglass.

Han anbefaler en god vindusvask til formålet, en skumspray som renser overflaten. Det finne mange typer.

– Ikke legg på for mye, da lager du bare ekstraarbeid for deg selv når det skal tørkes av. Dusj på litt av gangen og ta store bevegelser. Gjerne to ganger, sier Tangen.

Tørk av med lofritt papir. En gammel bomulls-t-skjorte går også bra. Den trekker til seg fuktighet og holder på den.

– For å komme ordentlig til der det er trangt, kan du tulle tørkepapiret rundt fingrene. Men ta av klokker og diamantringer. Vi ser ofte spor etter slike som har gått opp og ned på ruta, sier han.

Aldri vask innsiden av glasset i sterkt sollys, understreker Tangen. Da blir det skjolder.

Men mange trykker inn knappen for luftresirkulering for å varme opp en nedkjølt bilkupé fortest mulig.

– Da må du huske å slå av igjen ganske fort, ellers lager resirkuleringseffekten bare mer dugg når den samme fuktige innelufta sendes rundt og rundt i bilen i stedet for å fraktes ut, sier Geir Danielsen i Falck.

Duggvekst er også avhengig av lengden på bilturen. Korte turer gir mer dugg.

– Småkjøring betyr mange åpne dører og hyppig påfyll av vått fottøy. På lengre turer får lufteanlegget muligheten til å tømme ut dampen ordentlig, og bilen blir fylt med tørr vinterluft, sier Danielsen.