The Vikings Are Back

ViaNova er på hugget mer enn noensinne. Årets fagkonferanse for samferdselsplanleggere og kommunalteknikere, Novapoint brukermøtet i Stavanger 27-28 april, samlet nærmere 300 deltagere og befestet ViaNovas ambisjoner i Europa.

- Vi tar mål av oss om å bli det europeiske alternativet i infrastrukturmarkedet, fortalte adm. dir. Patrick McGloin forsamlingen og viste kartet over ViaNova-utbredelsen så langt. Selskapet har nå datterselskap i Sverige, Danmark, Finland, Latvia og Spania, foruten distributører i England, Benelux, Estland og Russland. Og flere planlegges, både datterselskap og nye distributører. - The Vikings are back, illustrerte McGloin om ambisjonene. - Men denne gangen uten sverd og vold. Nå er det norsk kunnskap og teknologi som gjelder. Vi utvider stadig produktporteføljen og tar et stadig sterkere grep om markedet. 10.000 Novapoint-lisenser Årets utgave av Novapoint brukermøtet var det 17de i rekken. Hele 42 foredrag sto på programmet. ViaNova feirer for øvrig en stor milepæl i år: 10.000 leverte lisenser av Novapoint passeres i løpet av høsten. I løpet av 2005 lanseres også flere nye fagløsninger: NP Skipsleder (Waterways), NP Reshaping, NP Tunnel, NP Fjernvarme og NP Geosuite. Samhandling og 3D De temaene som nok ble mest omtalt under konferansen var behovene for prosjektsamhandling og bruken av 3D-visualisering i prosjekter. Norge er kanskje det landet i verden som har kommet lengst i både standardisering av utvekslingsstandarder og 3D-visualisering. Mye takket være ViaNova og Novapoint-produktene. Men det er likevel en vei å gå før spesielt samhandlingen på tvers av fagfelt, bransjer og verktøy er god nok. Det er imidlertid en stadig sterkere vilje til å løse problemene. En rekke tiltak i regi av Statens Vegvesen, Vegdirektoratet, entreprenør- og konsulentbransjen, og ViaNova Systems m.fl., gir god grunn til optimisme. Stort ingeniørbehov Det av foredragene som kanskje ga grunnlag for mest optimisme i hele forsamlingen, var Statens Vegvesens regionssjef Ole Chr. Torp, som blant annet tok for seg Nasjonal Transportplan 2005-2015. Det gjenstår å se selvsagt, men hvis Stortinget og myndigheter følger opp sin tilsynelatende store realiseringsvilje, vil det i følge Torp bli mye å gjøre for rådgivende ingeniører, konsulenter og entreprenører fremover. Det er et stort antall utbyggingsprosjekter av veier, stamveier, tunneler og broer som planlegges frem mot 2015. Konkurranseutsettingen innebærer at en økende andel av prosjekteringen settes ut til eksterne. Og det lover jo godt for bransjens fremtid.