Prosjektet på Handelshøyskolen går på skinner

Norges Handelshøyskoles tilbygg nærmer seg ferdigstillelse. Byggetiden er planlagt til bare 19 måneder, og vel fem måneder før ferdigstillelse ligger prosjektet godt i rute både kostnads- og tidsmessig.

Tilbygget er på 13 200 kvadratmeter, 85 meter langt og i fem etasjer. To til de ansatte, to til studentene og en underetasje med arkiv og tekniske rom.

De ansattes etasjer har 330 cellekontorer og møterom. Studentene får sju lesesaler, fem auditorier med plass til fra 450 til 100 studenter og 42 kollokvierom.

Lean Production
I dette prosjektet valgte Statsbygg, sammen med hovedentreprenør OBAS Vest, å benytte det såkalte lean production-prinsippet. Og dét ser ut til å gå på skinner. Hver dag klokken halv to samles alle basene for å gå gjennom dagens produksjon og planlegge neste dag. Det er fem “produksjonstog” som beveger seg etter hverandre gjennom bygget. Og når det ene "toget” er ferdig med sin jobb, rydder og støvsuger det etter seg, så er alt klart til neste.

Statsbyggs administrerende direktør, Øivind Christoffersen, som besøkte prosjektet i forrige uke, synes det var interessant og spennende å se lean production i praksis.

- Etter det jeg forstår har dette gitt både mer effektiv produksjon, mindre feil og god orden på byggeplass. Det betyr sparte kostnader, spart tid og økt kvalitet. Når arbeiderne ute på bygget også er mere fornøyde er det ekstra positivt, og vi har en vinn-vinn situasjon.

Høy produktivitet og ikke noe støv i nesen
Dette gir ikke bare god effektivitet i byggeprosessen, men også en meget ren byggeplass. Flere av arbeiderene sier at det byggestøvet de vanligvis har i nese og munn, er helt fraværende her. Og gulvlegger Frank Helmholdt har aldri lagt så mange kvadratmeter gulv på en dag som han har gjort her. Han og en kollega kan til sammen legge opp til 1400 kvadratmeter på en dag, og det er mye. I løpet av byggeperioden har det heller ikke vært noen fraværskader.

Statsbygg bygger tilbygget på Handelshøyskolen på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Prosjektet har en kostnadsramme på 471 millioner.