Mer miljøvennlig bytransport

- En ordning med lavutslippssoner for trafikk med tunge kjøretøy kan være et av virkemidlene som kommunene kan ta i bruk for å forbedre luftkvaliteten i byene, og dermed forbedre miljø og helse for befolkningen.

En lavutslippssone er et geografisk avgrenset område for eksempel en kommune hvor det gjelder særskilte krav til miljøegenskapene til kjøretøyene, for eksempel krav som følger av en nærmere angitt Euroklasse (EUs avgass-krav). Dette sier samferdselsminister Torild Skogsholm i forbindelse med at Samferdselsdepartementet nå sender rapporten Lavutslippssoner i norske byer miljørestriksjoner på tunge kjøretøy på høring, med høringsfrist 10. august i år. Høringsuttalelsene vil bli gjennomgått og vurdert grundig, før Samferdselsdepartementet arbeider videre med saken. - Vegtrafikk fører til at vi i perioder har høg luftforurensning i de største byene våre. Jeg er derfor svært opptatt av at bykommunene har riktige og tilstrekkelige virkemidler til rådighet for å kunne ta sin del av ansvaret for den lokale luftkvaliteten, sier samferdselsministeren. Samferdselsdepartementet inviterte våren 2004 Miljøverndepartementet, Finansdepartementet, Vegdirektoratet og Oslo kommune med i en arbeidsgruppe som skulle se nærmere på om lavutslippssoner kunne være et godt virkemiddel for å nå målene om bedre lokal luftkvalitet. I rapporten, som nå sendes på høring, anbefaler arbeidsgruppen at kommunene får adgang til å etablere lavutslippssoner. Kjøretøy som ikke oppfyller særskilte Eurokrav må betale en avgift for å trafikkere i disse sonene. Arbeidsgruppen viser også til at en rekke avklaringer må tas før en ordning med lavutslippssoner kan etableres. Dette gjelder blant annet nivået for avgifter og valg av avgiftssystem. I tillegg påpeker arbeidsgruppen at det er viktig at systemer og regler både ivaretar behovet for lokale tilpasninger, samtidig som det er nødvendig med en ordning som er mest mulig enhetlig utformet over hele landet.