Milliardkontrakt til Veidekke

Veidekke Entreprenør AS har i dag skrevet avtale med Jernbaneverket om bygging av 5,75 km dobbeltspor på prosjektet Farriseidet - Porsgrunn. Kontrakten er verdt 980 millioner kroner ekskl. mva.

De 5,75 kilometer med dobbeltspor Veidekke skal bygge, inkluderer to tunneler og to bruer. Skillingsmyr tunnel blir den lengste med 3.810 meter, og den skal strekke seg fra Telemark fylkesgrense til Gunnarsrød innerst i Langangfjorden. Der skal det bygges en 300 meter lang dagsone, inkludert Gunnarsrød bru (62 m). Videre skal det bygges tunnel gjennom Ønnsåsen (580 m) og bru over Ønna (228 m) som fører banen inn i Storberget tunnel. Med i Veidekkes entreprise er også driving og sikring av de første 300 meterne av Storberget tunnel.

I tillegg skal Veidekke bygge et tverrslag på 264 meter og to rømningstunneler på til sammen drøyt 700 meter. Tilrigging starter medio januar, og Veidekke skal overlevere strekningen i september 2016.

Kontrakten som Veidekke er tildelt, omtales som UFP 05 Skillingsmyr-entreprisen og er en del av prosjektet Farriseidet - Porsgrunn. Det er den andre av i alt fire store grunn- og tunnelentrepriser som skal kontraheres det nærmeste året.

Denne avtalen er på lik linje med UFP 07 Storberget entreprisen fremkommet etter kjøp med forhandling. Åtte firmaer ble prekvalifisert og syv valgte å levere tilbud. Til slutt var det altså Veidekke som trakk det lengste strået.

Utbyggingsdirektør Harald Vaagaasar Nikolaisen er glad for at det er så god respons på Jernbaneverkets strategi om større og mer sammenhengende kontrakter.

- Det gir oss en bekreftelse på at vi har gjort rett, når det er så stor respons fra både fra norske og internasjonale leverandører, sier Nikolaisen.

- Før hovedarbeidene starter opp i januar skal entreprenør, byggherre og rådgiver igjennom en fem uker lang samhandlingsperiode. Dette ble innført med den første kontrakten vi inngikk på Farriseidet – Porsgrunn, legger han til.