Rogfast koster 10,2 milliarder

Høye sikringstiltak på grunn av lengden på tunnelen er hovedårsaken til at prislappen på Rogfast bikker 10 milliarder.

Samtidig blir trafikken, og dermed inntektene, høyere enn tidligere beregnet, melder Statens vegvesen.

­ ­- På grunn av sikkerheten blir Rogfast en tunnel med svært høy standard, og det koster. Men fremdeles er prosjektet veldig økonomisk robust, forsikrer prosjektleder Tor Geir Espedal.

Verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel blir en 25,5 kilometer lang tunnel. Den skal gå fra Harestad i Randaberg til Arsvågen i Bokn i Rogaland.

Tunnelen er planlagt med to løp, med mange nødutganger til det andre løpet i tilfelle brann- og røykutvikling. Det blir nødutgang hver 125. meter der det er 5 prosent stigning eller mer. Kjørefeltene er bredere enn trafikken tilsier, og det blir krabbefelt i stigningen opp mot Arsvågen. Fire lyssatte fjellhaller blir bygget for å bryte monotonien i en så lang tunnel.

Det første grove prisoverslaget i 2009 var 6 milliarder kroner. Staten sin del var beregnet til 500 millioner kroner. I forslaget til Nasjonal transportplan 2014-2023 er prisen regnet til 8 milliarder kroner. 1 milliard er staten sitt bidrag.

- Årsakene til at prisen blir 10,2 milliarder kroner er mange. Usikker geologi, tre år med prisvekst, bedre standard på grunn av høyere krav til sikkerhet, lenger tunnel til Kvitsøy, økning i markedspriser er noen årsaker, sier Espedal.

Men trafikktallene er også høyere enn tidligere beregnet. Beregninger viser mellom 5000 og 6500 kjøretøy i døgnet. Det er høyere enn man regnet med for to-tre år siden