Hva skjer med SAS?

Nå ligger muligens skjebnen til SAS i hendene til fagforeningene. Stemmer noen av dem i mot det forslaget som nå er lagt frem, kan det bli kroken på døra. Problemet for SAS er at de ikke har tatt nødvendige grep tidligere.

De har flikket på situasjonen. Det at man har 30 – 40 ulike fagforeninger å forholde seg til har ikke gjort saken enklere. Man har vært nær stupet mange gangere, men så er selskapet blitt reddet i 12. time. I følge VG har den norske regjeringen utarbeidet kriseplaner dersom flyselskapet går konkurs.

Ekspertene er dypt uenige om hva som vil være det beste – om selskapet går konkurs eller ikke. Går selskapet konkurs må bankene og aksjonærene ta store tap. Dersom man lykkes med den skissen som nå er lagt frem fredes banker og aksjonærer, men skattebetalerne kan sitte igjen med svarteper.

Byggenæringens mange bedrifter er storforbrukere av flytjenester. Mange i vår næring følger derfor svært nøye med i det som skjer rundt SAS for øyeblikket. Det er også årsaken til at vi bruker så vidt mye spalteplass på bygg.no på nettopp denne saken.

De aller fleste er opptatt av at SAS består eller gjenoppstår i en eller annen form. Ingen vil tilbake til en situasjon hvor et flyselskap har tilnærmet monopol i Norge.

Nå kan det kanskje bli tre større selvstendige aktører dersom Widerøe blir solgt ut. Det beste er om man finner norske kjøpere til nettopp Widerøe.

SAS-syndromet rammer ellers en rekke ulike bransjer. Det som skjer i medie-Norge er på mange måter en parallell sak. I avisene har man ikke foretatt nødvendige omstillinger i tide. Det skyldes også tøffe fagforeninger som har satt makt bak kravene sine. Nå står hundrevis – for ikke å si tusenvis – av mennesker i aviser og blader i fare for å miste jobben.

Mediehuset Byggeindustrien er på mange måter en annerledesbedrift i annerledeslandet Norge. Årsaken er at vi hele tiden har vært veldig opptatt av å omstille oss. Vi har også vært veldig bevisst hvilken rolle vi har i byggenæringen. Vi har hele tiden bygget stein på stein. Vi har et veldig godt mannskap og i motsetning til mange andre mediehus som sliter, vil Byggeindustrien få det beste året i historien i 2012.

Skal man overleve er det viktig å ha fokus på de behov og ønsker kundene har. Noen virksomheter som SAS og mange mediebedrifter, synes å ha glemt det.