Skanska vil bygge bybane til 2,8 milliarder

Skanska og flere andre næringslivsaktører har gått sammen og tilbyr seg å bygge og drifte første trasé av bybanen i Stavanger.

Mandag ble planene for første trasé fra Gausel stasjon til flyplassen på Sola presentert.

– Selskap teller på knappene om planlagt etablering i Stavanger-regionen skal skrinlegges til fordel for Oslo eller et annet sted. Årsaken er kombinasjonen av skyhøye huspriser, lønnspress og de trafikale forholdene. Selskapene opplever at unge, kompetente medarbeidere kvier seg for å flytte hit. De vil rett og slett ikke tilbringe dyrebar tid i bilkø på veg mellom barnehage og jobb, sier regiondirektør Rune Hognestad til Stavanger Aftenblad.

Sammen med Siemens, Boreal og 2020park, Grønn by og Avinor har Skanska jobbet intenst med planene i noen uker. Prisen på prosjektet er kalkulert til 2,8 milliarder kroner, og regningen er aktørene selv villige til å betale på visse vilkår.

– Vi kan finansiere hovedinvesteringen, mens det offentlige leier tilbake tilbudet, for eksempel. Eller vi kan ta ansvar for både investering og drift om det offentlige vil inngå en slik avtale, sier Siemens-direktør Helge Kjøstvedt.

Både Skanska og Siemens mener det er realistisk å ha banen på skinner allerede om fire år.

– Ja, for store deler av traseen er allerede ferdig regulert, og det er jo reguleringsarbeidet som tar tid når slike store prosjekt skal realiseres. Også andre tid- og kostnadskrevende forutsetninger er på plass, som kollektivbro over motorveien, sier Rune Hognestad til Aftenbladet.