Merkelig avsporing

I en tid hvor regjeringen står frem med skryt som det holder om at man nå har tidenes satsing på jernbane, må det statlig eide selskapet Baneservice, som bl a jobber med vedlikehold av jernbanespor, si opp mellom 30 og 50 fagarbeidere på grunn av manglende bevilgninger til nettopp vedlikehold.

Etter vårt syn er dette helt idioti. For det første trenger vi de fagfolkene vi allerede har for at vi skal få skikk på det skakkjørte jernbanesystemet vårt. Og for det andre er jo dette et graverende brudd i arbeidet med å øke sikkerheten på jernbanen. Faren for avsporinger i bokstavelig tal forstand øker. I tillegg kan dette også føre til forsinkelser – og at togene må kjøre saktere.

– ”All rensing av spor neste år er kuttet bort, og det vil kunne få konsekvenser som flere forsinkelser. Det mangler 100 millioner kroner for at vedlikeholdsaktiviteten skal opprettholdes, og det håper vi at Jernbaneverket får”, sier forbundsleder Kjell Brunborg i Norsk Jernbaneforbund til VG.

Brunborg skal møte samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) for å diskutere problemet.

Vi håper at samferdselsministeren evner å rydde opp. Men dessverre er dette en sak som føyer seg inn i rekken av løftebrudd fra regjeringens side når det gjelder å satse på infrastruktur. Nå satses det riktig nok mye på nye prosjekter, men man må ikke glemme at vedlikeholdet ikke bare må opprettholdes, men økes også på de eksisterende anleggene.

I Samferdselsdepartementet sier statssekretær Lars Bartnes at jernbanebudsjettene er doblet de siste årene, og at det er satset betydelig mer på drift og vedlikehold enn tidligere. Ifølge Bartnes er interessen fra utenlandske firmaer større enn før, og Baneservice behandles som alle andre selskaper, sier han.

For vår del er vi selvsagt opptatt av at det skal legges til rette også for utenlandske aktører, men vi må ikke lage rammebetingelsene for våre egne entreprenørbedrifter. Disse rammebetingelsene må ikke være så dårlige at grunnlaget for driften forsvinner. Det må være like konkurranseforhold mellom norske og utenlandske bedrfiter.

I en tid hvor det er et skrikende behov for vedlikehold, er det direkte pinlig dersom norske fagarbeidere må sies opp på grunn av at det mangler penger til å holde statens eiendommer og anlegg i forsvarlig stand.

Vi må for all del unngå at færre fagarbeidere jobber med våre statlige jernbanespor. Målet må være å få langt flere til å jobbe med disse sporene.