Arbeidere som vedlikeholder jernbanen, sies opp

Regjeringen snakker om tidenes jernbanesatsing, men samtidig blir fagarbeidere som vedlikeholder jernbanenettet, sagt opp. Flere forsinkelser kan bli resultatet.

– All rensing av spor neste år er kuttet bort, og det vil kunne få konsekvenser som flere forsinkelser. Det mangler 100 millioner kroner for at vedlikeholdsaktiviteten skal opprettholdes, og det håper vi at Jernbaneverket får, sier forbundsleder Kjell Brunborg i Norsk Jernbaneforbund til VG.

Brunborg skal møte samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) for å diskutere problemet.

Det er det statlig eide selskapet Baneservice som står for vedlikehold av jernbanesporet. I forrige uke ble det kjent at mellom 30 og 50 fagarbeidere blir sagt opp fordi det ikke er nok å gjøre neste år.

– Det som blir omtalt som tidenes jernbanesatsing, er rettet mot nyinvesteringer. For oss i Baneservice oppleves det faktisk som en ganske kraftig, reell nedgang i det som går til vedlikehold som rensing og andre arbeidsoppgaver, sier informasjonsleder Liv Bjørge i Baneservice. Hun sier man ikke har råd til å beholde fagarbeiderne et helt år hvor de ikke har noe å gjøre.

Direktør Ernst Terje Jakobsen i Norsk Jernbanedrift sier det er budsjettert lite til vedlikehold neste år. Han er spesielt bekymret for situasjonen utenfor Oslo.

I Samferdselsdepartementet sier statssekretær Lars Bartnes at jernbanebudsjettene er doblet de siste årene, og at det er satset betydelig mer på drift og vedlikehold enn tidligere. Ifølge Bartnes er interessen fra utenlandske firmaer større enn før, og Baneservice behandles som alle andre selskaper, sier han.