Statene og bankene spleiser på SAS-lån

Mandag legger SAS fram spareplanen som trolig innebærer store lønnskutt og fjerning av 1.000 ansatte.

SAS-flygerne: Dette skal vi klare

SAS-flygernes norske tillitsvalgte, Jan Levi Skogvang, kan ikke si mye i forkant av mandagens resultatfremleggelse og spareplan. Men han har et positivt syn på det som skal skje.

Dansk TV 2 meldte søndag at 1.000 personer blir sagt opp i SAS og at de som blir igjen i selskapet må gå ned i lønn med 15 prosent. Den svenske avisen Expressen dro til med en enda dystrere vinkel og hevdet at det bare var timer igjen før SAS sto på konkursens rand.

SAS-pilot Jan Levi Skogvang, som er tillitsvalgt for flygerne i SAS Norge og leder for Parat Luftfart, har sett seg lei av de stadige spekulasjonene. Han ønsker i stedet å beholde et positivt syn.

– Dette er en prosess som er nødvendig for SAS, og dette skal vi klare, sier Skogvang til NTB.

Ut over det ønsket han søndag ikke å kommentere saken ytterligere før SAS mandag legger fram spareplanen.

Fakta om SAS' spareplan

* SAS vil legge fram en spareplan på 6 milliarder kroner, samt presentere resultat for tredje kvartal mandag, fire dager på overtid.

* Ifølge Dansk TV 2 vil planen innebære at 1.000 ansatte mister jobben, og alle gjenværende ansatte vil gå ned 15 prosent i lønn.

* Ifølge Dagens Næringsliv er lønnsutgiftene i SAS dobbelt så høye som i Norwegian, noe som dels skyldes et generelt høyere lønnsnivå og dels flere ansatte i SAS.

* Planen innebærer kutt til 3 milliarder kroner, og salg av eiendeler til samme sum.

Det spekuleres i om SAS vil selge bakkeselskapet SAS Ground Handling, bonusprogrammet EuroBonus, Widerøes Flyveselskap og ulik fast eiendom, samt fly – som deretter må leies inn igjen.

* Bakgrunnen for kuttene er at SAS i flere måneder har forhandlet med en rekke banker om å forlenge løpetiden på milliardlån som er ubenyttet, men som forfaller neste år, men bankene har krevd større sikkerhet og egenkapital for å forlenge lånene.

* De seks bankene Danske Bank, DNB, Nordea, Royal Bank of Scotland, SEB og Swedbank skal under forhandlingene ha satt fram krav om at de tre skandinaviske statene som eier til sammen 50 prosent av selskapet gir statsgarantier for lånene på 4,7 milliarder svenske kroner til SAS.

* De skandinaviske regjeringene har ifølge Dagens Industri bedt EU se på om SAS kan få statlige lånegarantier uten at dette er brudd på konkurransereglene

Fakta om fagforeninger i SAS-systemet

* Det finnes mellom 30 og 40 fagforeninger i SAS-systemet i Norge, Sverige og Danmark. Her er de største og viktigste:

Pilotforeningene:

* Norske SAS-Flygeres Forening (NSF)

* SAS Braathens Flygerforening (SBF), (organiserer tidligere piloter i Braathens).

* SAS – Svensk Pilotforening

* Dansk Pilotforening

Kabinforeningene:

* Norsk Kabinforening (NKF)

* SAS Norge kabinforening (SNK) (organiserer tidligere kabinansatte i Braathens)

* Svensk kabinforening (Scandinavian Cabin Crew Association (SCCA)

* Dansk kabinforening (Cabin Attendants Union (CAU))

Bakkepersonell:

* SAS personalklubb. Organiserer funksjonærer og trafikkpersonell i Norge.

* SAS Verkstedklubb. Organiserer hovedsakelig flymekanikere, flyarbeidere og speditører. Er den største LO-fagforeningen i SAS.

* Paraplyorganisasjonen Unionen organiserer de fleste bakkeansatte i Sverige.

* Handel og Kontor Luftfart organiserer de fleste bakkeansatte i Danmark.

* Det finnes i tillegg ulike fagforeninger for transportmedarbeidere, sivilingeniører, administrativt ansatte m.f. (©NTB)

De skandinaviske regjeringene går trolig sammen med bankene om å gi milliardlån til flyselskapet.

Sparepakken som dansk TV 2 først meldte om søndag, skal presenteres når SAS mandag klokka 8 legger fram resultatet for tredje kvartal, fire dager på overtid.

Kuttplanen innebærer at 1.000 ansatte får sparken og lønnen til de gjenværende ansatte blir slanket med 15 prosent. Besparelsen beregnes til 2,6 milliarder kroner. Selskapet skal dessuten selge eiendeler for like mye.

Deling

Etter det Dagens Næringsliv kjenner til, er kutt- og salgsplanen godkjent av bankene, men de ansatte må akseptere kuttene før bankene bidrar med nye lån. Det betyr at de ansatte i ytterste konsekvens kan velte hele spareplanen, noe som kan føre til at flyselskapet går konkurs. Dermed er de ansatte satt under et voldsomt press.

SAS har i dag 4,7 milliarder svenske kroner i tilgjengelig kreditt som utløper til sommeren. På grunn av skjerpede krav til solide banker i kjølvannet av finanskrisen er det lite fristende å låne ut store summer til et flyselskap i turbulens. Løsningen blir derfor at bankene deler på engasjementet med den svenske, danske og norske staten, skriver avisen. Statene eier til sammen 50 prosent av SAS.

Ifølge Dagens Næringsliv kommer et slikt syndikat ikke i konflikt med EUs forbud mot statsstøtte, ettersom statene opptrer som en kommersiell bank og tar samme risiko.

Grønt lys

Søndag ga dessuten EU de tre regjeringene grønt lys for å stille statsgarantier for banklånene til SAS, skriver Dagens Industri.

De skandinaviske regjeringene leverte en uoffisiell søknad om å gi statsgarantier fredag før helgen. Ifølge Dagens Industri har partene kommet fram til en løsning som i prinsippet er et forhåndsløfte om et klarsignal.

Ettersom situasjonen for SAS er svært kritisk, tar ikke de skandinaviske regjeringene sjansen på å få et nei fra EU. Først når man har kommet fram til en løsning som EU vil godkjenne, leverer regjeringene inn den formelle søknaden, skriver avisen.

– Skader SAS

Den svenske avisen Expressen skrev søndag at en SAS-konkurs er nært forestående, noe flere avviser.

– Det er ikke slik at man faller utfor stupet mandag morgen, og at alle flyginger stoppes. Man har kontroll på situasjonen, men må gjennomføre denne nødvendige snuoperasjonen for å bli konkurransedyktig, sier en kilde til Aftenposten.

Andre kilder sier at konkursspøkelset kan være dratt fram av SAS-ledelsen for å legge press på fagforeningene om å godta lønnskutt og nedbemanninger.

Men selv om konkursfaren ikke skulle være overhengende for SAS, rammer spekulasjonene selskapet uansett, mener BI-professorer.

– Dette er en horribel situasjon å være i for et selskap, en situasjon de ikke kan vinne. Det er ikke til å unngå at dette skader selskapet, sier BI-professor Peggy Brønn.

Nekter

Mange ansatte reagerte søndag sterkt på ryktene om oppsigelser og kutt og kalte planene uakseptable.

– Nok er nok. Vi er ikke villige til å gå med på en lønnsreduksjon på en kvart prosent en gang, de ansatte har strukket seg lenge for å hjelpe selskapet. Nå må vi sette en grense, sa leder i SAS' personalklubb Asbjørn Wikestad til NTB.

Styremedlem Jean Pierre Schomburg i SAS' kabinforening Cabin Attendents Union er enig.

– Holdningen er at det som er lagt fram i mediene, ikke er akseptabelt, sa Schomburg i SAS til Ritzau.