Legger lokk på Værnes

Værnes flyplass er en av Norges raskest voksende flyplasser. Nå utvides flyplassen for å møte den økende flytrafikken. Første del av utbyggingen over jernbanestasjonen er ferdigstilt. En ny og moderne flyplass trer frem.

– Det har vært veldig spennede å ta del i utbyggingen på Værnes, og samtidig utfordrende ettersom vi måtte ta ekstra hensyn til sikkerheten som kreves på en flyplass, sier Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Spenncon.

Værnes er en av landets største og raskest voksende flyplasser. Flere utenlandsflyvninger har gitt behov for økt kapasitet ved utenlandsterminalen.

– Vi har en av flyplassene i Norge med størst vekst. Det krever at flyplassen må tilpasses deretter, sier Øystein Halvorsen i Avinor.

Den nye terminalen bygges over jernbanesporet. En ny og moderne flyplass gir et effektivt knutepunkt med togtrafikken. Utbyggingen gir Værnes flyplass ny taxebane og seks nye flyoppstillingsplasser med plass for jumbojet. Utbyggingen over jernbanestasjonen er planlagt å stå ferdig i midten av juli 2013 og den nye terminalen står ferdig på nyåret 2014. Arbeidet vil øke kapasiteten ved Værnes fra 3.6 millioner til 5 millioner passasjerer.

Spenncon har stått for både produksjon, leveranse og montasje av forskalingsbjelkene til lokket over jernbanestasjonen hvor terminalbygget utvides. Elementene legges rett over jernbanesporet og lager en plattform. Ved å bruke spennarmering fremfor å støpe et vanlig dekke utnyttes arealet maksimalt.

– Når forskalingsbjelkene heises på plass etableres et tett dekke over jernbanesporet med minimalt behov for understøttelse. Denne arbeidsmetoden gjør at det ikke er fare for å miste materialer på jernbanesporet, og arbeidet kan foregå på dagtid uten å være til hinder for togtrafikken, sier Hermund Olsen, prosjektleder i Spenncon. Han legger til at under strenge sikkerhetskrav ble store deler av arbeidet utført på natten for å unngå forsinkelser i fly- og togtrafikken.

Skanska er entreprenør for prosjektet.