Ny eier i Moxy

Moxy Trucks har god kompetanse og gode produkter. Vi går inn i håp om at vi kan klare å utvikle selskapet videre i samarbeid med de ansatte, sier Knut Flakk. Spilka Gruppen i Ålesund meldte i går fra til Næringsdepartementet om at gruppen har til hensikt å benytte seg av sin rett til å overta 51 prosent av aksjene i Moxy Trucks AS. I avtalen er hele selskapet priset til 50 millioner kroner. Spilka har en opsjon på de resterende 49 prosent av Moxy Trucks AS til utgangen av året. Det er Romsdal Budstikke som melder dette.

Spilkas overtakelse er imidlertid betinget av at enkelte finansielle forhold knyttet til Moxy Trucks AS faller på plass. Formaliteter Spilka Gruppen legger til grunn at disse finansielle forhold, som primært er knyttet til finansieringen av datterselskapet Moxy Trucks of America i USA, vil være avklart i løpet av cirka 14 dager. Spilka Gruppen har derfor bedt Næringsdepartementet om en tilsvarende utsettelse av fristen for en endelig beslutning. Hvilke finansielle forhold er det som må på plass før avtalen kan undertegnes, Knut Flakk? Vi må få på plass en driftsfinansiering for Moxy Trucks of America i USA, slik at det ikke er Moxy Trucks i Norge som finansierer datterselskapet der borte. Det foreligger et konkret tilbud om finansiering i USA, og det kan ta en uke eller to før alle brikkene er på plass. Derfor måtte vi ta forbehold. Det er lite trolig at vår overtakelse av Moxy strander på dette, sier Knut Flakk. Etter at Moxy hadde betydelige tap i 2000 og første del av 2001, kom selskapet i siste del av fjoråret over på plussida igjen og tjener nå penger. Industrierfaring Hva har Spilka Gruppen å tilføre Moxy? Jeg tror vi har en industrierfaring som kan komme godt med for Moxy, og at vi som eiere kan være med og utvikle selskapet strategisk, selv om vi ikke har spesifikk bransjekompetanse innenfor dumperproduksjon. Spilka er en diversifisert gruppe som er vant til å drive innen ulike typer bransjer. Vi har kjøpt oss opp og jobbet med restruktureringsbedrifter tidligere. Hvor langsiktig eier vil Spilka Gruppen være i Moxy? Vi er opptatt av å utvikle selskapet, og det vil nødvendigvis ta tid. Vår tidshorisont på denne investeringen er langsiktig. Vi tror ikke at en på kort sikt kan oppnå den store avkastningen på Moxy. Men på mellomlang og lang sikt tror vi Moxy kan bli en virkelig lønnsom virksomhet. I Spilka Gruppen har vi tradisjon for å drive langsiktig industriutvikling. Aktiv eier Hvor aktiv eier vil Spilka Gruppen være i Moxy? Vi vil helt klart engasjere oss aktivt i selskapet. Dette er en stor investering fra vår side. Vi vil være opptatt av å følge den nøye opp, og bidra på de områder vi kan. Men det er ingen tvil om at det er de ansatte i selskapet i dag som kan bransjen og dumpere. Vi bringer ikke inn spesifikk kompetanse. Men som nevnt har vi generell industrierfaring som kan komme godt med. Vi har foretatt en grundig vurdering av Moxy Trucks som selskap, og den har falt positivt ut. Det er en veldig bra og entusiastisk stab med veldig mye dyktige folk i Moxy. Vi har tro på selskapet, og at vi i fellesskap med de ansatte kan få det til å bli noe bra. Det er viktig å tenke langsiktig, skape noe som er solid og fungerer over tid. Hvilke grep vil Spilka ta i Moxy Trucks som eier? Det vil jeg komme tilbake til etter at forholdene vi har tatt forbehold om er avklart, og endelig avtale undertegnet. Vi vil først orientere de ansatte når det gjelder framidig strategi og videreutvikling av bedriften. Generelt ser vi for oss en videreføring av strategien som er lagt, og som det har blitt jobbet etter i 2001. Jeg tror ikke det blir noen dramatiske kursendringer. Ikke minst må en videreføre en skikkelig satsing på salgssida. Det skjer veldig mye i Moxy, og mange ting er på gang. Til utlandet? Spilka Gruppens selskap Devold flytter nå konfeksjonsvirksomhet fra Norge til Baltikum. Tror du Moxy-dumperne i framtida vil bli produsert i Norge eller utlandet? Jeg tror grunnlaget ligger der for å drive produksjon av dumpere i Norge. Samtidig er det veldig viktig at vi jobber med kostnadssida for å drive mest mulig effektivt. Hvis en ser tekstil i forhold til dumperproduksjon, er det to forskjellige verdener. Det ene er håndverksbasert industri, hvor lønn utgjør en veldig høy andel av kostnadene. Det andre er mer teknologiorientert virksomhet, hvor mulighetene for å drive automatisert og effektiv produksjon er langt større. Vi ønsker å satse og videreutvikle Moxy Trucks i Norge. Samtidig må vi ha et knallhardt fokus på å drive effektivt. Moxy er avhengig av et nett av underleverandører som kan levere til konkurransedyktige priser. Hvordan vurderer du Moxys produksjonsanlegg i Elnesvågen? Vi har hatt en gjennomgang av det, og er veldig godt fornøyd med det vi har sett. Samtidig er det alltid potensiale for forbedringer, og vi har tanker rundt det. Det har vært gjort veldig mye bra på Moxy, og bedriften som står der i dag ligger på et godt nivå. På slutten av 1990-åra ble det investert mye. Dette er et viktig grunnlag for en videre utvikling av bedriften. Både satsingen på produksjonssida med automatisering og sveiseroboter og det betydelige arbeid som har vært nedlagt i produktivitetsøkning, har lagt fundamentet for en framtidig suksess for Moxy. Alliansepartnere? Vil Spilka Gruppen trekke inn alliansepartnere på eiersida i Moxy Trucks? Det er det litt tidlig å uttale seg om. Vi er åpne for det, men tror vi skal bruke litt tid før vi setter i gang et omfattende arbeid utad. Nå skal vi sette fokus på selskapet og sikre at en får ting til å fungere best mulig. Men jeg ser ikke bort i fra at en strategisk allianse vil være riktig på sikt. Nå vil vi satse på en rendyrking av selskapet og utvikle det i egen regi. Spilka Gruppen får kjøpe hele Moxy Trucks for 50 millioner kroner. Hva er din kommentar til prisen? Det er klart det er en risikoinvestering å gå inn i Moxy. En kan analysere selskapet, og si at 50 millioner kroner er en høy pris. Det er ikke sikkert at en vil lykkes. På den annen side kan 50 millioner kroner også være en billig pris. Lykkes en, vil en få en god avkastning. Vi føler at prisen ligger på et fair nivå. Hadde prisen vært høyere, ville vi neppe benyttet oss av opsjonen. Vi har ingen garanti for at vi vil lykkes, selv om vi har tro på det. Hadde vi ikke hatt tro på det, hadde vi ikke lagt så mange penger på bordet. Opsjonsavtalen innebærer at Spilka Gruppen i denne omgang overtar 51 prosent av aksjene i Moxy Trucks AS. Når vil dere overta de resterende 49 prosent? Vi har en opsjon på de resterende 49 prosent til utgangen av året, og vil vente til da med å ta stilling til om vi skal benytte den, sier Knut Flakk.