- Eldre trafikanter utsatt i trafikken

Én av fem trafikkdrepte på Østlandet i 2011 var eldre trafikanter. Statens vegvesen frykter at tallet vil stige i årene fremover dersom ikke tiltak iverksettes.

Totalt ble 48 personer drept på vegene på Østlandet i fjor. Det viser den årlige ulykkesanalyserapporten til Statens vegvesen.

- Av de ti eldre over 70 år som omkom i fjor, var det fem stykker som omkom som følge av redusert tåleevne. En 70-åring har fem ganger høyere dødsrisiko enn en 20-åring. Eldre risikerer altså å dø i en ulykke som en yngre person ville overlevd. Når du blir eldre minker din fysiske tåleevne. Det er derfor viktig at vi fokuserer ytterligere på fysiske tiltak som bidrar til å redusere risikoen for dødsulykker, slik som midtrekkverk, rundkjøringer og opphøyde gangfelt. Disse tiltakene vil ha spesielt gunstig trafikksikkerhetseffekt for alvorlige ulykker der eldre er innblandet, sier fungerende leder av ulykkesanalysegruppen i Statens vegvesen Region øst, Magnus Larsson.

Han sier at med en økende eldre befolkning, som også er aktive sjåfører og gående, er det spesielt viktig at denne målgruppen får økt oppmerksomhet. Derfor har Statens vegvesen nå satt i gang et eget forskningsprosjekt som skal avdekke typiske «eldrefeil» i trafikken og foreslå forebyggende tiltak.

Møteulykker tar flest liv
Ulykkesrapporten for 2011 for fylkene Oppland, Hedmark, Akershus, Oslo og Østfold viser at møteulykker er den ulykkestypen som tar flest liv. Samtidig viser rapporten at møteulykkene forsvinner der hvor det er satt opp midtrekkverk. Rapporten viser også at mange av de drepte ikke bruker bilbelte. Hele 10 personer brukte ikke bilbelte og trolig ville 7 kunne vært reddet om de hadde brukt belte.

En av fem som omkom var på jobb
- Rapporten viser også at hver femte dødsulykke ble utløst av fører i kjøretøy som var på jobb. Vi ser stadig oftere eksempler på dødsulykker der arbeidsgiver kunne tatt et større ansvar for å etablere gode rutiner knyttet til arbeidskjøring. Selv om enkelte bedrifter og kommuner har såkalte reisepolicyer, er jeg ikke helt sikker på om disse er omfattende nok – og i hvilken grad de følges opp, sier Larsson.

Behov for bedre planlegging
Larsson mener at det ligger en trafikksikkerhetsgevinst i å planlegge bedre kjøreruter og måten transporter gjennomføres på.

- Vi mener at i hele 20 prosent av dødsulykkene kunne bedre «organisatorisk trafikksikkerhet» ha bidratt til å redusere konsekvensene av ulykken. Eksempler her er bedre tilrettelegging for myke trafikanter i områder med vegarbeid, bedre planlegging av parkeringsplasser for å redusere uheldig blanding av fotgjengere og biler – og at det stilles større krav til trafikksikre transporter i næringslivet og ved offentlige reiser, sier Larsson.

Han sier at det i rapporten er foreslått forbedringer på dette området i hele 50 prosent av de granskede dødsulykkene.

- For at vi skal lykkes her, kreves det imidlertid mer kunnskap om trafikksikre løsninger, både hos offentlige etater, kommuner og private aktører, sier Magnus Larsson.

Nullvisjonsstandard kunne reddet 80 prosent
Larsson sier at dersom alle kravene basert på Nullvisjonen ble fulgt, kunne hele 80 prosent av de trafikkdrepte, eller 36 personer, vært reddet i 2011.

-Selv om vi er et stykke fra Nullvisjonen, ser vi allerede nå svært gode resultater av det arbeidet som hittil er gjort. Det er f.eks. svært sjelden vi ser dødsulykker på strekninger der det er satt opp midtrekkverk, der det er rundkjøring og der hvor små barn sitter riktig sikret bakovervendt i setet. En ytterligere innsats på vegsiden, bedre organisering av reisen, økt bruk av bilbelte og sikrere kjøretøy med intelligente førerstøttesystemer vil sammen føre til at vi kommer enda nærmere Nullvisjonen, sier Larsson.