40 entreprenører vil bygge Bybanen

Norske entreprenørselskaper får solid konkurranse fra utlandet når Bybanen Utbygging skal fordele oppdrag for 3,5 milliarder kroner, skriver Bergens Tidende.

Direktør Roger Skoglie i Bybanen Utbygging bekrefter overfor Bergens Tidende at interessen fra utlandet er større enn forventet. Rundt 40 utenlandske selskaper har så langt vist interesse for oppdrag på strekningen mellom Lagunen og Flesland.

11. oktober i år bekreftet Bybanen Utbygging gjennom Bergens Tidende at byggetrinn 3 gir entreprenøroppdrag for 3,5 milliarder kroner. På den syv kilometer lange strekningen skal det blant annet bygges seks tunneler og fire banebroer. Minst tre gangbroer og fire betongtunneler, i tillegg til syv holdeplasser, kollektivterminal/P-anlegg i Birkelandsskiftet og et stort depot/verksted er blant annet inkludert i prosjektet.

Uttalelser fra Bybanen Utbygging om at selskapet ville gå aktivt ut i utlandet, fordi man fryktet den norske entreprenørbransjen har for mye å gjøre, skapte sterke reaksjoner lokalt.

Da byggetrinn 3 ble presentert for den norske bransjen, kom det mellom 50 og 60 interessenter. Også utenlandske. Da tilsvarende presentasjon senere ble gjort i Frankfurt var responsen neste like god.

- Det setter Bybanen Utbygging i en meget gunstig situasjon. Vi har truffet den kompetansen vi var ute etter. Nå er det opp til selskapene i inn- og utland å komme med de beste tilbudene. I utlandet var vi først og fremst ute etter dem som kan ta de tekniske oppdragene, som spor, sporveksler, banestrøm, signalanlegg med mer. Tross alt er Bybanen i Bergen den første nye "jernbanen" som bygges på mange, mange år. Det finnes derfor få med teknisk kompetanse for slik utbygging i Norge. Responsen fra Sveits, Østerrike og spesielt Tyskland var heldigvis stor, sier Skoglie