Ifølge Jernbaneverkets hovedplan for utvidelse av Alnabruterminalen, er de jernbanetekniske anleggene klare for utskiftning. Utnyttelsen av terminalen er dessuten i ferd med å nå taket, skriver Nationen.
– Om ingenting blir gjort, vil hele terminalen slutte å fungere rundt 2019. Og hvis hele Alnabru bryter sammen, vil alt gods bli flyttet over på lastebil, sier direktør i NHO Transport, Erling Sæther.
Jernbaneverkets strategi er at godsmengden som fraktes med tog skal tredobles innen 2040. Jernbaneverkets ønske blir gruslagt i en rapport som Samferdselsdepartementet har bestilt. Tredobling er urealistisk, slår rapporten fast. Rapporten foreslår i stedet dobling av godsmengden, slik at antall byggeår kan reduseres. Videre vil en slik reduksjon bidra til å halvere kostnadene Jernbaneverket har lagt til grunn, ifølge rapporten.
Jernbaneverket står fast på sitt.
– Om en ser på den ventede befolkningsveksten som kommer i de store byene, kombinert med politiske mål om å få mer gods over på bane, mener vi en tredobling er et realistisk mål, sier Tor Erik Skarpen, informasjonssjef i Jernbaneverket.
Han understreker at behovet er stort for oppgraderinger og får støtte fra statssekretær Lars Erik Bartnes (Sp) i Samferdselsdepartementet. Men Bartnes ønsker ikke å kommentere kostnadene. Imidlertid ser han behov for å starte utbyggingen så raskt som mulig.