Frykt for at Alnabruterminalen bryter sammen

Alnabruterminalen, som spiller en sentral rolle i norsk godstransport, kan bryte sammen i løpet av seks-sju år hvis den ikke blir utbygd og oppgradert tidsnok, advarer NHO Transport.

Ifølge Jernbaneverkets hovedplan for utvidelse av Alnabruterminalen, er de jernbanetekniske anleggene klare for utskiftning. Utnyttelsen av terminalen er dessuten i ferd med å nå taket, skriver Nationen.

– Om ingenting blir gjort, vil hele terminalen slutte å fungere rundt 2019. Og hvis hele Alnabru bryter sammen, vil alt gods bli flyttet over på lastebil, sier direktør i NHO Transport, Erling Sæther.

Jernbaneverkets strategi er at godsmengden som fraktes med tog skal tredobles innen 2040. Jernbaneverkets ønske blir gruslagt i en rapport som Samferdselsdepartementet har bestilt. Tredobling er urealistisk, slår rapporten fast. Rapporten foreslår i stedet dobling av godsmengden, slik at antall byggeår kan reduseres. Videre vil en slik reduksjon bidra til å halvere kostnadene Jernbaneverket har lagt til grunn, ifølge rapporten.

Jernbaneverket står fast på sitt.

– Om en ser på den ventede befolkningsveksten som kommer i de store byene, kombinert med politiske mål om å få mer gods over på bane, mener vi en tredobling er et realistisk mål, sier Tor Erik Skarpen, informasjonssjef i Jernbaneverket.

Han understreker at behovet er stort for oppgraderinger og får støtte fra statssekretær Lars Erik Bartnes (Sp) i Samferdselsdepartementet. Men Bartnes ønsker ikke å kommentere kostnadene. Imidlertid ser han behov for å starte utbyggingen så raskt som mulig.