Norske forsikringskunder er minst fornøyd

EPSI Norges måling av kundetilfredsheten i forsikringsbransjen viser at nordmenn og norske bedrifter er vesentlig mindre tilfreds med sine forsikringsselskap sammenlignet med de øvrige nordiske landene.

 – Mens tilfredsheten i Danmark og Sverige stiger, så opplever vi en viss tilbakegang i Norge, sier daglig leder Fredrik Høst i EPSI Norge i en pressemelding.

Rating byrået EPSI la mandag frem resultatene fra en omfattende kundeundersøkelse av forsikringsbransjen. Tilsvarende studier i Sverige, Finland, Danmark og i Baltikum er også offentliggjort.

Selv om den norske forsikringsbransjen skårer relativt bra, så er nordmenn og norske bedrifter fortsatt mindre fornøyde med sine forsikringsselskap enn hva tilfellet er i øvrige nordiske land.

– Ser man Norden under ett så har faktisk kundetilfredsheten i bransjen steget år for år siden 2004, noe som er en ganske enestående utvikling, sier Høst.

Årets måling viser at kundetilfredsheten i bransjen under ett går noe tilbake.

– Sammenlignet med i fjor så ser vi et større gap mellom hva kundene forventer fra sitt forsikringsselskap og hva de faktisk opplever å få, sier Høst. Videre så viser studien at det er Frende Forsikring som skårer best blant de målte aktørene.

– Frende føyer seg inn i rekken av Bergen-baserte bedrifter som presenterer godt innen kundetilfredshet.

Som ved foregående studier så er det også i år slik at kundetilfredsheten er signifikant høyere blant forsikringskunder som har hatt en skadesak kontra de som ikke har hatt det.

– Hovedårsakene til dette er at de aktuelle kundene er godt tilfreds med håndteringen av skadesaken, og at de jevnt over er godt fornøyd med utfallet, sier Høst.

EPSI-undersøkelsen omfatter også bedriftsmarkedet. For fjerde året på rad så stiger norske bedrifters tilfredshet med forsikringsselskapene. Denne studien viser at det er KLP som har de mest tilfredse og lojale bedriftskundene, mens det er Sparebank1 som går mest frem blant de målte selskapene.