Anleggskaia er tatt i bruk på Nyhamna

Den første båten med utstyr har ankommet den nye anleggskaia på Nyhamna. Hydro har brukt store ressurser på å bygge en kai som skal ta unna hoveddelen av materialer og utstyr som skal importeres til Nyhamna i byggefasen.

Dette er en viktig milepæl i prosjektet. Det meste av større utstyrsdeler vi bli tatt i land her, og båttrafikken ventes å øke raskt i tiden framover. Anleggskaia er dessuten det viktigste avbøtende tiltaket for å avlaste det offentlige veinettet, sier Hydros anleggssjef Geir Birkeland. For første gang siden driften av hvalstasjonen på 1920-1930-tallet vil det igjen bli stor båttrafikk til Nyhamna. Det blir trolig daglige båtanløp til Nyhamna i den mest hektiske anleggsfasen. Den første båten var Cynthia på 1.000 tonn dødvekt, som kom fra Sandnes med betongelementer til adminstrasjonsbygget som entreprenørselskapet Reinertsen setter opp på Nyhamna. Flere hundre tusen tonn over kai Anleggskaia er dimensjonert for tunge laster; de største veier 500 tonn. Totalt vil rundt 300.000 tonn ankomme Nyhamna sjøveien. Kaifronten er 90 meter, og ved siden er det bygd en ro-ro rampe der større utstyrsdeler kan rulles i land. Kai og ro-ro-rampe er bygd med kraftig stålarmering for å tåle de store lastene fra utstyr og moduler. Ro-ro-rampen kan ta enhetslaster opp til 1.200 tonn. Dette er den mest spesialiserte kai for dette formålet i landet, sier logistikkansvarlig Knut Orø. I tiden framover vil det ankomme mest stykkgods, og senere kommer prefabrikerte utstyrsdeler. Strenge sikkerhetskrav Anleggskaia er en ISPS-terminal som er inngjerdet og underlagt spesielle sikkerhetsbestemmelser, med regulert adgangskontroll. Før lossinga av betongelementene, som skal brukes på fasaden på administrasjonsbygget, ble det gjort en omfattende sikker-jobb-analyse, en såkalt SJA, opplyser Orø.