Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Høyre ypper til OPS-kamp

Publisert: 02.11.2012 12:25. Sist endret: 27.11.2013 21:26.

Får Høyre det som de vil etter valget, blir OPS-kontrakter regelen og ikke unntaket i store norske samferdselsprosjekter.

  • Bergensbasert Hallmaker-eier overtar Lysaker-eiendom

  • Årskonferanse i Fair Play Bygg - Oppfordrer byggebransjen til nullvisjon i kampen mot a-krim

  • Regjeringen manglet en plan for å stoppe importsmitte

  • Ny produktsjef og HR-direktør i Pon Equipment

Nettleder

Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt

Les også:

  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Bergensbasert Hallmaker-eier overtar Lysaker-eiendom
  • Årskonferanse i Fair Play Bygg - Oppfordrer byggebransjen til nullvisjon i kampen mot a-krim
  • Regjeringen manglet en plan for å stoppe importsmitte
  • Ny produktsjef og HR-direktør i Pon Equipment
  • Trond Aas til A Bygg
  • Innlegg: Europas største sykehus
  • KB Gruppen sentrale i utviklingen av gigantisk flerbruksterminal
  • Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen
  • Ramirent girer opp kvinnesatsingen
  • Hesselberg har startet utleieselskap
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

Flere kontrakter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorFrode Aga

Etter at Stortinget i februar 2001 vedtok tre OPS-prøveprosjekter som en del av Nasjonal Transportplan, er det fortsatt bare vegstrekningene E39 Klett-Bårdshaug, E39 Lyngdal-Flekkefjord og E18 Grimstad-Kristiansand som er gjennomført med offentlig-privat-samarbeid i Norge.

Men går det som Høyre håper etter stortingsvalget neste år, lover partiet å øke antall OPS-kontrakter dramatisk.

Partiet ser for seg mellom tre og fem store OPS-prosjekter innenfor vei og jernbane gående til enhver tid.

– Vi må bort fra dagens klattvise utbygginger og sørge for at de store prosjektene ikke er avhengige av tildelinger over hvert enkelt statsbudsjett. Vi må ha langsiktighet og forutsigbarhet i de store samferdselsprosjektene, sier Høyres Ingjerd Schou til Byggeindustrien.

– Halvert utbyggingstid
I begynnelsen av oktober la Ingjerd Schou og fire Høyre-kollegaer i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité frem et forslag med begrunnelser på hvorfor de mener OPS vil gjøre norske vei- og jernbaneutbygginger bedre og mer tids- og kostnadseffektive.

Høyre-representantene skriver blant annet at:

*utbyggingstiden i store prosjekter kan nær halveres med OPS

*prosjektene vil ferdigstilles til rett tid og avtalt priskostnadene vil trolig være lavere enn ved tradisjonell utbygging

*utbyggerens kompetanse og fleksibilitet vil bli premiert

*ordningen gir insentiver til innovasjon og smart veibygging

Høyre mener også at årlige utbetalinger til utbygger over en 20-25 års periode, vil sikre at veiene forblir av høy kvalitet i hele perioden.

– Du vil ikke oppleve store kampesteiner i nybygde veibaner som de vi så på E18 ved Spydeberg, sier Ingjerd Schou og viser til den kostbare telehivfadesen fra 2011 der entreprenørene måtte grave opp og reparere nylagt motorvei på E18 etter bare tre måneder.

–Står du med drifts- og vedlikeholdsansvaret for anlegget over flere tiår, sørger du også for å bygge godt og feilfritt, sier hun.

Ferjefri ferdsel mellom Moss og Horten?
Hun mener det er flere strekninger som peker seg ut som gode OPS-alternativer. Etter at de store europaveiprosjektene og inter city-bane med dobbeltspor er på plass, mener Schou at et ferjefritt samband mellom Horten i Vestfold og Moss i Østfold kan være ett av de potensielle OPS-prosjektene.

– Det sier jeg ikke fordi prosjektet involverer mitt hjemfylke Østfold, men fordi en slik løsning vil ha stor betydning både regionalt og nasjonalt gjennom å knytte Østlandet og Vestlandet tettere sammen. Et ferjefritt samband mellom Østfold og Vestfold, ville dessuten hatt stor verdi i forhold til å knytte oss tettere sammen med resten av Europa, mener Ingjerd Schou.

Høyre i ideologisk blindgate
Men i regjeringskorridorene, er det ikke overraskande langt labrere stemning for OPS.

Senterpartiets samferdselsminister, Marit Arnstad, er ikke imponert over Ingjerd Schous utspill, og mener Høyre har kjørt seg inn i en ”ideologisk blindgate” i sin iver etter å innføre OPS som utbyggingsmodell i Norge.

– Høyre mener svaret på alle utfordringene på samferdselsfeltet kan løses ved bruk av OPS. Offentlig-privat-samarbeid har noen organisatoriske fordeler, men disse kan fint gjennomføres uten bruk av modellen, mener Marit Arnstad.

LES OGSÅ: Jobber med nytt finansieringsopplegg

Arnstad tror ikke bruk av OPS ikke vil løse de samferdselsutfordringene Norge står overfor.

– Storbritannia har brukt OPS i stor skala og ingen skal kunne påstå at de har et topp moderne transportnett. Der betaler de for gammel moro i et slikt omfang at det spiser opp dagens budsjetter. Om OPS brukes i stor skala, vil det samme skje i Norge. Man videresender regningen til framtidige regjeringer og reduserer deres handlefrihet, hevder Arnstad, som tror OPS vil føre til mindre penger til samferdselsprosjekter.

– Grunnen er at du også skal regne renter og avkastning på de offentlige bevilgningene.

Vil øke bevilgningene
Men samferdselsministeren innrømmer at det er store forsømmelser å ta igjen. Utfordringene vil hun møte med økte offentlige bevilgninger og mer effektiv bruk av pengene som bevilges. Det er en satsing som, ifølge samferdselsministeren, allerede er i full gang.

– Bevilgningene til vei og bane har økt med 64 prosent de siste årene. Inkluderer vi bompenger, har aktiviteten på veisiden økt med 90 prosent. Jeg mener vi fremdeles må ha fokus på øke bevilgningene, men minst like viktig er at vi får mer igjen for de pengene vi allerede bevilger.

 

Nøkkelord:

Anlegg, OPS, Politikk, Bygg
 

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

 

Kommune om nye regler: – Forviklinger forkledd som forenklinger

 

Årskonferanse i Fair Play Bygg
- Oppfordrer byggebransjen til nullvisjon i kampen mot a-krim

 

KB Gruppen sentrale i utviklingen av gigantisk flerbruksterminal

Annonsørinnhold
 

Ny podkastserie fra BAE-næringen SAMMEN2020:
- Vi skal synliggjøre næringens betydning og ambisjoner


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen