Moelv stasjon åpnet

Nye Moelv stasjon ble åpnet 1. november etter en anleggsperiode på litt over ett år. Mesta Bane har bygget det nye stasjonsområdet mens togtrafikken har gått for fullt.

Det var ordfører i Ringsaker kommune, Anita Ihle Steen, som foretok den offisielle åpningen av nye Moelv stasjon torsdag.

Mellomplattformen på gamle Moelv stasjon var for kort for togene som trafikkerer strekningen. I tillegg var den lav, smal og i en generelt dårlig forfatning. For å bedre sikkerheten og tilgjengeligheten for de reisende har Jernbaneverket bygd ny plattform til spor 2 på vestsida av stasjonen. De har også bygd ny plattform til spor 1. På plattformene monters belysning, høyttaleranlegg, monitorer som viser informasjon om togtrafikken og teleslynge. I tillegg skal stasjonsområdet og forrom foran heisene utstyres med nye benker.

Undergang med trapp og heis
Adkomst til mellomplattformen gikk tidligere via en planovergang i nordenden av stasjonen. Planovergangen er revet og erstattet med en undergang med heis og trapp på begge sider. Undergangen er kameraovervåket og utstyrt med ledelys.

Foran heisene er det bygd oppvarmede forrom. Dette vil redusere problemet med at heisdørene blir blokkert av grus, is, snø og lignende. Det vil også redusere problemet med at kulden forårsaker heisstans. Heisen vil være tilknyttet alarmsentral. På vestsida av stasjonen er det etablert 98 nye parkeringsplasser, og av disse vil fem være reservert for handikapbiler og fem for elbiler. Stasjonsområdet er oppgradert med beplantning og utsmykning. Tiltakene bedrer sikkerheten og tilgjengeligheten på Moelv stasjon. Stasjonen er med dette universelt utformet og tilgjengelig for alle.

Om anleggsarbeidene
De forberedende arbeidene startet opp våren 2011. Jernbaneverket har siden da lagt om kabler og fjernet ca. 2000 meter spor og åtte sporveksler. Det er også montert nytt kontaktledningsanlegg og fjernet betydelig mengder masser bestående av gamle sviller, myr og avfallsprodukter fra et gammelt jernstøperi.

Undergangen mellom plattformene ble montert i løpet av 8 dager i påsken 2012 mens NSB kjørte buss for tog på strekningen. For å få plass til undergangen ble det fjernet om lag 3000 m³ med fjell og 5000 m³ med løsmasser under sporene i påsken. Deretter ble undergangen, som var prefabrikkert og kom i 38 deler, heis og montert på plass under sporene.

Ny plattform til spor 2 ble tatt i bruk i desember 2011 og ny plattform til spor 1 i juni 2012.

Mesta Bane har vært hovedentreprenør på prosjektet.

- Dette har vært et veldig godt prosjekt for oss, hvor vi har fått mange gode tilbakemeldinger fra Jernbaneverket. Det er selvfølgelig hyggelig at kunden er fornøyd med resultatet, men det er like viktig at de synes vi jobber godt med HMS, sier regiondirektør øst Bjørn Aage Innstrand i Mesta Bane.

- Jeg er også veldig fornøyd med resultatet og arbeidet folkene våre har gjort. Vi har hatt et veldig godt samarbeid med både byggherre og underentreprenører, hvor Baneteknikk har vært den viktigste, sier Innstrand.

Arbeidene Mesta Bane har utført er bygging av to nye sideplattformer, hver på 250 meter. De to plattformene er knyttet sammen med en kulvert på 18 meter, med trapp og heishus på begge sider.

Mesta Bane har skiftet ut gamle spor med nye spor langs plattformene. Utskifting av sporveksler og endringer av signalanlegget har også blitt gjennomført.

Videre er det opparbeidet et parkeringsområde med plass til 90 biler og et eget felt for av- og påstigning for buss og bil. Det er også opparbeidet grøntarealer og to nye stasjonsparker.

Se film om arbeidene ved Moelv stasjon her (Video:  Freddy S Fagerheim/Jernbaneverket)