Sterk vekst i terrassebordsalget

Nordmenn bygger terrasser og plattinger som aldri før. Veksten første halvår for produktkategorien var nesten 40 prosent hos byggevarekjeden Montér.

Salget av royalimpregnerte terrassebord er mer enn fordoblet, enda utsalgsprisen i gjennomsnitt er dobbelt så høy som for de velkjente, grønnimpregnerte bordene. Investeringen i de mer eksklusive bordene lønner seg imidlertid over tid.

Like sikkert som at våren kommer, starter nordmenn bygging av terrasser og plattinger. Bare i løpet av første halvår solgte Optimera alene over 5 000 kilometer terrassebord. Rundt ekvator er det 40 000 kilometer. Dersom bransjens samlede, årlige salg av terrassebord ble lagt etter hverandre, anslår Optimera at det ville rekke rundt klodens midje og kanskje mer til.

Aldri har vi bygd dyrere utegulv her i landet. Fortsatt selger kategorien CU best – de velkjente grønne, impregnerte terrassebordene. Målt i kroner, har Optimeras omsetning første halvår av royalimpregnerte bord imidlertid gått opp med over 140 prosent.

– Med riktig vedlikehold kan holdbarheten på royalimpregnerte bord være så mye som 50 år. Selv om investeringskostnaden er 100 prosent høyere per meter, tjener folk inn dette gjennom mindre vedlikehold og lavere utskiftningsfrekvens på sine terrasser og plattinger, sier Pål Erichsen, kategorisjef for trelast og plater i Optimera.

– Mange opplever også gevinst gjennom et mer eksklusivt utseende på denne relativt nye typen terrassebord. Dette har betydning blant annet ved salg av eiendommer, sier Erichsen.

”Royalimpregnering” er trykkimpregnert furu med påfølgende vakuum-koking i olje. Oljeforseglingen motvirker blant annet fuktopptak og sprekking. I en analyse av Norsk Treteknisk Institutt hadde denne type terrassegulv best bestandighet mot fargeendring. Etter tre års direkte kontakt med jord var prøvene i testen ikke angrepet av råte.

Montér har i år gitt kundene tilgang på en egen terrassekalkulator. Kalkulatoren kan brukes i uttegning og planlegging av plattinger og terrasser. Kundene kan selv se hvordan totalprisen varierer med ulike bord-valg.

– Vi tilskriver noe av veksten til kalkulatoren, inkludert at den virker forbrukeropplysende i forhold til alternativer for materialvalg. Mange ser dessuten at mer-investeringen for eksklusive varianter ikke er uoverkommelig for dem, sier Erichsen.