GSM-R tatt i bruk på Flåmsbana

Fra 1.mai ble kommunikasjons- systemet GSM-R tatt i bruk på Flåmsbana i Sogn og Fjordane. GSM-R gir pålitelig og rask kommunikasjon mellom togleder og lokfører og øker således sikkerheten for de reisende.

For å gi god dekning for kommunikasjonssystemet i den bratte og trange Flåmsdalen er det bygd 10 basestasjoner. Flåmsbana er 20 kilometerlang og har tett togtrafikk i sommerhalvåret siden banen er blant landets mest kjente turistattraksjoner. Flåmsbana er en av verdens bratteste jernbaner med vanlig normalsporet jernbanedrift, skriver Jernbaneverket på sine nettsider. GSM-R -systemet skal bygges ut til å dekke jernbanenettet i hele landet og er tatt i bruk på 40% av jernbanenettet til nå. GSM-R (GSM-Rail)er et digitalt radiosystem utviklet spesielt for det europeiske jernbanenettet. 32 europeiske land, deriblant Norge, har forpliktet seg til å innføre GSM-R. Norge er langt framme i Europa når det gjelder å ta GSM-R i bruk.