Asplan Viak ledet og laget miljøbudsjett

Asplan Viak har vært leder og koordinator for prosjektet “Miljøbudsjett for Follobanen» som Jernbaneverket fikk Sustainability Award for.

Prisen «Higly Commended» i kategorien «Energy and CO2» ble delt ut på UICs 12th Sustainability Conference i Venezia den 26. oktober.

Asplan Viak har vært leder og koordinator for dette miljøprosjektet for Jernbaneverket i samarbeide med JBVs tekniske konsulenter Aas Jacobsen og ViaNova , og med MISA som underleverandører.

- Vi er derfor veldig stolte og glade for at Jernbaneverket og prosjektet får denne internasjonale anerkjennelsen fra UIC, heter det i en melding fra Asplan Viak.

Follobanen er i dag det største utbyggingsprosjektet innen samferdsel i Norge, og er Jernbaneverkets pilotprosjekt for utvikling av metode for livsløpsbaserte miljøbudsjett. Metoden er basert på en livsløpsvurdering (LCA) av jernbaneinfrastruktur i hele dets livsløp - fra «vugge til grav». Dette omfatter miljøpåvirkning fra utvinning av råmaterialer, produksjon av materialer, komponenter og energi som benyttes for å bygge og drifte jernbanen, samt avhending av jernbaneinfrastrukturen.

I pilotprosjektet har det blitt utviklet en metode og veileder basert på internasjonale standarder, og metoden er blitt benyttet til å utarbeide miljøbudsjett for alle gjennomførte delprosjekt i Follobanen. Miljøbudsjettet er et verktøy for å identifisere og dokumentere tiltak for å redusere miljøpåvirkningen i prosjektet.

Når Follobanen er ferdig utbygget skal miljøbudsjettet konverteres til et miljøregnskap som kan ligge til grunn for en eventuell miljødeklarering (EPD) av banen.

Her er juryens begrunnelse for å tildele prisen til «Miljøbudsjett for Follobanen»:
Highly Commended: JBV – LCA Methodology for Railway Infrastructure - the Follo Line
“The Follo Line – A Green Railway Project aims to develop a Norwegian standard for implementing environmental assessment (LCA)/criteria of railway design. The project has developed a method for integrating environmental criteria in all design phases and will be applied by all design and construction departments in the Norwegian National Rail Administration. The Jury was impressed by the detail of the project, which is one of the first to apply the LCA approach to the railway infrastructure business. In particular the Jury was impressed that the project is looking beyond CO2 emissions to include many other environmental impacts.”