Statens vegvesen stoppet 40 vogntog uten kjettinger

Statens vegvesen nektet 40 vogntog uten kjettinger å kjøre videre på E6 sør for Oslo mandag morgen.

Tilpass farten etter forholdene

- Sørg for å ha gode vinterdekk på bilen, hold god avstand og tilpass farten etter forholdene. Det er oppfordringen fra både Statens vegvesen og brøytemannskapene nå når snøen faller.

Store områder på Østlandet har fått besøk av Kong Vinter. Den første snøen fører erfaringsmessig til utfordringer for alle trafikanter.

Flest ulykker tidlig på vinteren
Statistikken viser at det i vinterhalvåret er flest ulykker i overgangen høst-vinter.

- Man skal være forsiktig med å spekulere, men det kan virke som om vi trenger tid på oss til å justere både fart og kjørevaner til vinterforhold, sier avdelingsdirektør Arild J. Evensen i Statens vegvesen.

De mest trafikkerte vegene brøytes først
Det er Statens vegvesen som har ansvaret for vintervedlikehold av riks- og fylkesveger. Selve jobben er det forskjellige entreprenører som utfører. Hovedregelen er at de viktigste og mest trafikkerte vegene tas først.

- Selv om store ressurser settes inn vil det alltid ta litt tid før alle vegstrekninger er brøytet eller strødd. Brøytemannskapene kan ikke være ”over alt” på en gang. Derfor er det svært viktig å tilpasse kjøringen etter føret slik det er der du ferdes. Og ikke glem at du kan oppleve forskjellige føreforhold selv på korte turer. Så vær på vakt, råder Evensen.

 

Snøfallet natt til mandag kom som julekvelden på kjerringa på flere tungbilsjåfører. Statens vegvesen stoppet 400 vogntog mellom kl. 0600-0800. 40 av dem hadde ikke kjettinger, og måtte pent parkere kjøretøyet på kontrollplassen på Taraldrud i Ski kommune .

- Det ville være uforsvarlig å slippe vogntog inn i morgentrafikken i Oslo og videre nordover uten kjettinger tilgjengelig, sier leder av utekontrollseksjonen i Statens vegvesen, Region øst, Geir Mjøsund.

Kravet er at vogntog skal ha med seg sju kjettinger hvis føret er glatt. Ingen av vogntogene fikk gebyrer.

- Kravet om at vogntogene skal med kjettinger gjelder først fra 1. november. Likevel skal tungbilene ha med kjettinger når føret blir dårlig slik det var mandag morgen, sier Mjøsund.

- Hva synes sjåførene om å bli holdt tilbake?

- Det var noen sure miner. Mange av dem er presset på tid og har en jobb de skal gjøre. Det forstår vi. Det ville ikke være forsvarlig å slippe tunge kjøretøy uten medbrakte kjettinger videre nordover hvor kjøreforholdene var vanskelige. Vi samarbeider tett med Vegtrafikksentralen om når det er forsvarlig å sende tungbilene videre, sier Mjøsund.

Han er overrasket over at flere kjøpere av transporttjenester ikke stiller krav om at bilene de leier er forsvarlig skodd.

- Etter 1. november slipper vi ikke videre tungebiler uten kjettinger, sier Mjøsund

Vegvesenet kommer til å ha særlig fokus på kjettinger på utekontroller nord for Oslo mandag og tirdag. Det er spådd mer snø.

- Det er særlig viktig med kjettinger for tunge kjøretøy som skal over fjellet til Vestlandet eller mot Trondheim, sier Mjøsund.