Et gryende opprør er på gang....

Den norske staten håver inn milliarder på milliarder av kroner både fra oljevirksomhet og ellers. En betydelig del av det statlige overskuddet blir investert i utlandet gjennom Oljefondet. Det skjer i en tid da staten reduserer sin andel av investeringene til veiutbygging. Nå er det i ferd med å bygge seg opp en proteststorm ute i fylkene.

Avtalen var at staten skulle betale 40-50 prosent av disse nye veiene. Men den andelen staten faktisk betaler er mye lavere, skriver Aftenposten. Dagens praksis fører ofte til at den reelle andelen som bilistene må betale, er 75 prosent eller kanskje enda mer.

Alle fylkesordførerne protesterer samlet mot Samferdselsdepartementet. De mener staten nesten alltid stikker fra en stor del av sin regning, og krever nå ny praksis.

Vi har lenge vært opptatt av de regnestykkene Finansdepartementet har når det gjelder lønnsomhetsberegninger på samferdselsprosjekter. Det at ikke politikerne i regjeringen for lengst har tatt grep i forehold til embetsverket i det mektige Finansdepartementet, har vi aldri forstått.

Folk flest er oppgitt over handlingslammelsen. Dette er kanskje også en medvirkende årsak til at bare en brøkdel av det norske folk ønsker en fortsatt rødgrønn regjering. At ikke Stoltenberg og hans mannskap har evnen til å lytte til opposisjonen kan man forstå, men at de ikke evner å lytte til sine partikolleger ute i fylkene, er for oss ubegripelig.

På bygg.no la vi søndag ut en sak om miljøvernministeren som nå lover å gjøre en kraftinnsats for å rydde opp i byggerotet. Han harselerer der med alle dem som kritiserer byråkratiet.

”- Jeg har faktisk sjekket om hubroer har stoppet utbyggingen av én eneste bolig det siste tiåret. Svaret er nei, sier Solhjell, som mener det knytter seg mange myter til det offentlige byråkratiet i reguleringssaker”.

Det er utrolig at ikke statsråden og hans kommunikasjonsavdeling sjekker ut slike påstander før han slenger dem ut. Vi har gjengitt en melding som ble lagt ut på Miljøverndepartementets egne sider i 2010 om at daværende statsråd stoppet et veiprosjekt i Trøndelag nettopp på grunn av et hubropar.

Jeg regner med at Statens Vegvesen kan ramse opp utrolig mange prosjekter som enten er forsinket – eller kraftig fordyret – på grunn av påbud (mange av dem synes meningsløse)som er kommet fra byråkratiet hos fylkesmennene eller i andre direktorat eller departement.

Til syvende og sist er det bilistene som må betale regningen!