Naturvernforbundet går imot ferjefri E39

En ferjefri E 39 på Vestlandet vil øke trafikkmengden og står i skarp strid med vedtatte klimamål, hevder Naturvernforbundet.

Argumentene mot å erstatte ferjer med tunneler og bruer framføres av Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken i et brev til samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) og miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV). Naturvernforbundet er i denne omgang spesielt opptatt av planene for to veistrekninger på E 39 i Hordaland, Bergen – Aksdal og den framtidige forbindelsen Os – Stord.

«Naturvernforbundet mener at planene om og diskusjonen rundt en ferjeløs stamvei Trondheim – Kristiansand ikke har tatt hensyn til natur- og miljøspørsmål», heter det i brevet.

Økt forurensning
Visjonen bak en ferjeløs vei, å skape et enhetlig arbeidsmarked Bergen – Stavanger, betyr å skape mer trafikk, skriver Naturvernforbundet. «Flere folk skal reise lenger. Å planlegge for økt pendling og mulig mangedobling av trafikkmengden betyr i klartekst økt forurensning og økte utslipp fra en av landets verste utslippskilder».

Naturvernforbundet påpeker at flere langpendlere vil øke trafikkmengden i Bergen og «forverre den allerede kritiske forurensningen i dette området på kalde vinterdager».

Selvmotsigende
Videre argumenterer Lars Haltbrekken med at det er selvmotsigende om regjeringen på den ene siden stiller en rekke krav til Bergen kommune om å begrense biltrafikken, og samtidig godkjenner en plan hvor selve målet er å øke veitrafikken.

Før noe endelig vedtak fattes om E 39 Bergen – Stord, må det gjennomføres en seriøs utredning av hvilke klimagassutslipp de ulike alternativene vil gi, krever Naturvernforbundet.

I brevet til de to statsrådene viser Haltbrekken også til en uttalelse fra Direktoratet for naturforvaltning (DN) om Norsk transportplan i juni i år. Der påpeker DN at noen aktuelle bruprosjekter vil berøre store natur- og landskapsverdier. DN skriver også at ferjefri E 39 «ikke bør være noe mål i seg selv».