Internasjonale miljøpriser til Jernbaneverket

Jernbaneverket har mottatt to priser for godt miljøarbeid fra Den Internasjonale Jernbaneunionen (UIC).

I kategorien “Energi og CO2” vant Jernbaneverket førsteprisen for utviklingen av Erex , et system for å registrere strømforbruk på tog som blant annet gjør det mulig å redusere energiforbruk og CO2-utslipp. I tillegg er prosjektet Follobanen hedret for å ha utarbeidet en metode for å integrere miljø i beslutningsprosesser ved planlegging av ny jernbane. Prisene ble delt ut under en stor konferanse UIC Sustainability Awards 2012 i Venezia 26.oktober.

Jernbaneverket har utviklet et nytt it-verktøy for å måle, avregne og fakturere strømkostnader for tog. Systemet har fått navnet Erex og har vakt betydelig oppsikt blant europeiske togselskap og infrastrukturforvaltere.

Partnere
Stadig flere europeiske land ønsker å ta i bruk Erex-systemet for å hjelpe togselskapene til å spare strøm og store penger. Dermed reduseres utslippene av CO2. Jernbaneverket dannet under utviklingen av Erex en egen prosjektorganisasjon Eress, og inviterte andre infrastrukturforvaltere i Europa til å være med. Nå er også Sverige, Danmark og Belgia partnere i Eress.

Energiøkonomisk
- Erex-systemet gir blant annet mulighet for eksakt fakturering av strømforbruk, og dataene som registreres kan brukes av togselskapene til å agere mer energiøkonomisk. I hvert tog er det montert en strømmåler, og med GPS-posisjonering og dataoverføring til selve Erex-systemet får togselskapene mulighet til å følge med på kjøreatferden og dermed kutte betydelig ned på forbruket av kjørestrøm, sier administrerende direktør i Eress, Dyre Martin Gulbrandsen.

Hjelpemiddel
Flytoget AS er bruker av Erex.

- Systemet gjør at vi nå kan lese av strømforbruket månedlig for hvert togindivid, noe vi ikke hadde tilsvarende mulighet til tidligere. I tillegg bruker vi Erex som ett av flere hjelpemiddel for å få ned strømforbruket. De siste årene har vi redusert vårt forbruk av strøm med ca 16 prosent, sier økonomidirektør Åge Pedersen i Flytoget.

Miljøbudsjett
UIC ga også miljøpris til Follobanens “Miljøbudsjett” som kan sette standard for miljømessig god design av utbyggingsprosjekter. Miljøbudsjettet viser en metodisk tilnærming og kan også kalles “en kokebok for en mer miljøvennlig jernbaneutbygging”.

Livsløpsvurdering
Miljøbudsjettet er laget med utgangspunkt i en livsløpsvurdering og omfatter blant annet direkte- og indirekte utslipp av klimagasser fra material- og energibruk for utbygging, drift og vedlikehold av jernbaneinfrastruktur. Poenget er å summere opp utslipp fra alle faser av banens “livsløp”; uttak av råstoff, produksjon og transport av materialer og produkt, transport av overskuddsmasse, utbytting av materiell ved drift og vedlikehold, avhending og behandling av avfall. Dette gir mulighet til å sammenligne alternativer og deres påvirkning i et jernbaneprosjekt. Kunnskapen gir mulighet til å velge det alternativ som er best for miljøet.

Miljøpåvirkning
Brukt i praksis skal miljøbudsjettet gi bidrag til vurderingen av hvilken jernbanetraséer man bør velge, konstruksjonsvalg, tekniske løsninger og valg av materialer. Ved å bruke metoden blir det enklere å se, vurdere og kommunisere hvilke muligheter det er for å redusere negativ miljøpåvirkning.