Full aktivitet på Ulven-Sinsen

Ca. et år før åpningen av det nye hovedvegnettet mellom Ulven og Sinsen på ring 3 i Oslo, er det full aktivitet, melder Statens vegvesen.

Lørentunnelen
Frem til mars i år dreide arbeidet i Lørentunnelen i hovedsak seg om innredning av tunnelen, bl.a. veioppbygging, asfalt og montering av vegg - /takelementer av betong. I tillegg er alt av rør og kabelføringer til elektroinstallasjoner på plass. Alle avtrekksviftene og belysning er montert.

Noe arbeid gjenstår
Det gjenstår en del arbeid med styrings- og overvåkingssystemet. Styring og overvåking vil si nødtelefoner, kameraer, kommunikasjonssystemet mot Vegtrafikksentralen og styringssystemet for fjernstyring av bommene, blant annet. Dette er et omfattende og tidkrevende arbeid. Når alt er montert skal systemene testes, slik at vi er sikre på at alt fungerer som det skal når trafikken blir satt på. Til slutt skal det siste laget med asfalt legges, vegmerkingen skal på plass og samtlige skilter skal monteres opp.

Digitale kameraer
Lørentunnelen blir også en av Norges første tunneler med digitale kameraer. Fordelen med digitale kameraer kontra dagens analoge, er blant annet at man slipper å gjøre om informasjonen til datalesbar informasjon. Informasjonen fra kameraene vil altså automatisk bli produsert og overført i dataformat. En annen fordel er at man kan overføre og dele informasjon via bredbånd. Dette blir sett på som et stort fremskritt av Vegtrafikksentralen i forbindelse med hendelsesdetektering. Dette er et system som fungerer slik at kameraene i en tunnel automatisk «fryser» på et objekt over en viss størrelse som ikke beveger seg i en tunnel. Det kan for eksempel være noe som har falt av en bil, eller en bil med stans eller en et menneske som går i tunnelen.

Økerntunnelen og Økernområdet
Det har foregått stor aktivitet på Økerntunnelen gjennom sommeren og høsten. Tunnelen er nå ferdig støpt. Alt av rør for håndtering av vann er lagt, og kabler for elektroinstallasjoner er på plass. For tiden monteres styrings- og overvåkingssystemet. På samme måte som i Lørentunnelen skal også dette systemet gjennom omfattende testing før trafikken kan settes på. Vegbanen har fått både asfalt og vegmerking. I tillegg arbeides det med av- og påkjøringsrampene til tunnelen. I løpet av vinteren 2012/13 skal det fylles på masser over tunnelen og ryddes opp i terrenget over og rundt tunnelen, slik at området kan tas i bruk av andre når prosjektet ferdigstilles. Av- og påkjøringsbruene fra Økernvegen og inn på Ringvegen er ferdig forskalet. Første støpen ble utført torsdag 18. oktober.

Byggeområdet ved Sinsenkrysset
Byggeområdet ved Sinsenkrysset begynner også å ta form. Tunnelportalen er ferdig og vi støper nå støttemurene som blir liggende på hver side inn mot tunnelen. I tillegg støpes det andre støttemurer i området i forbindelse med gang- og sykkelveger og påkjøringsveg fra lokalvegen og inn på Ring 3. Vi ser for oss å få lagt det siste asfaltlaget og satt kantstein rundt nyttår. Videre fremover vil arbeidet med å ferdigstille området utenfor tunnelen pågå for fullt.

Åpning senhøsten 2013
Hele det nye hovedvegsystemet skal etter planen tas i bruk i løpet av senhøsten 2013. Åpningen vil imidlertid skje i flere etapper fra sommeren 2013. Årsaken til dette er at noen av de nye vegene må åpnes for å fjerne trafikk fra dagens veger, slik at det blir plass til å gjøre de siste arbeidene.

Det er de nye hovedvegene inkludert tunnelene som åpner i 2013. På lokalvegene på overflaten vil det også pågå arbeider godt ut i 2014.