Vil overvåke byggenæringen i sosiale medier

Om kort tid kan byggenæringen overvåke seg selv og konkurrentene på sosiale medier gjennom en nyutviklet skreddersydd tjeneste.

– Byggenæringen har så langt ikke vært de mest aktive i bruk av sosiale medier. Likevel er brukeraktiviteten økende og vil i fremtiden kunne forandre vesentlige forhold relatert til kunde og leverandører for byggenæringen, sier administrerende direktør Bjørn M. Birkeland i Prognosesenteret.

Prognosesenteret har i samarbeid med medieovervåkningsseslskapet UpDatum utviklet en helt ny analyse- og overvåkningstjeneste, Byggenæringens Sosiale Medie Index, som ble lansert i Oslo 25. oktober for et lydhørt publikum fra hele bransjen.

Det var knyttet så stor interesse til lanseringen, at Prognosesenteret må kjøre en ekstra samling for å få plass til alle som ikke kom med i første runde.

Konkurransefortrinn
– Kunnskap, forståelse og innsikt knyttet til trender og adferd innenfor sosiale medier vil bli et viktig konkurransefortrinn i årene som kommer, sier Birkeland og fortsetter:

– Sosiale medier er i ferd med å bli nødvendige også for byggenæringen, og bransjen må som et minimum kunne overvåke – og eventuelt agere – for å forholde seg til denne ekstremt raskt voksende kommunikasjonsformen, sier Birkeland.

Per i dag er bransjen gjennomgående lite tilstede i sosiale medier, noe som bekreftes av daglig leder Morten Rynning i UpDatum som har utviklet tjenesten.

– Næringen må bli flinkere til å tenke merkevarebygging. Det er stor forskjell på hvordan f eks boligbyggere orienterer seg i markedet i dag sammenlignet med hva de gjorde for få år tilbake, sier Rynning.

Han trekker frem blogger og forum som viktige kanaler på nett for måten boligbyggere skaffer seg informasjon om leverandører og produkter. For bare få siden var huskataloger og tradisjonell reklame, samt anbefalinger fra venner og familie, vanlige måter orientere seg i markedet på. Nå blir sosiale medier og orientering på nettet stadig viktigere.

Et eksempel er forum-tjenesten byggebolig.no, som ble startet i 2007 med bakgrunn i at det er komplisert å være boligeier. Pr i dag har forumet 23.000 medlemmer og 445 000 innlegg, og på ett år to millioner unike brukere.

Topp 20
Den nye indeksen for byggenæringen vil kunne gi et overblikk og innsikt for hver enkelt aktør i bransjen. Det gjelder både hvordan de er eksponert i sosiale medier, men den skal også fange opp trender og problemstillinger om ulike segmenter i næringen.

– Dette blir den første tjenesten som har fokus på bransjeforståelse og ikke først og fremst teknologi, sier Birkeland.

Han forteller at det vil bli løpende kvartalsvise indekser med oversikt over merkevarer, kategorier og kanaler i sosiale medier. Det vil også bli arrangert presentasjoner og seminarer, og indeksen vil også måle aktørenes egen merkevare opp mot en topp 20-liste for innmeldte brukere.