Hva er det med offentlige selskaper?

Nettavisen melder om at det er økonomisk krise i Oslo Vei AS som er et heleid datterselskap av Oslo kommune. Nå er bankforbindelsene i ferd med å stenge kapitaltilførselen til selskapet som kan gå konkurs. Årsaken er bl a bystyrevedtaket om å stenge Huken pukk- og asfaltverk.

Nå har den nye styrelederen Kyrre Olaf Johansen (tidligere Mesta- og Entrasjef) og administrerende direktør Arnt O Rønning sendt brev til kommunen hvor de redegjør for problemene som er akutte for selskapet.

Dette er nok et eksempel på hvor vanskelig det er å drive næringsvirksomhet i et offentlig selskap. Man vet aldri hvor politikerne hopper. Det er Venstre som har byråden på dette området, og Venstre har vært en pådriver for å stenge pukkverket i Groruddalen. De har fått god støtte fra venstresiden i Oslo bystyre.

Problemet er at slike politiske vedtak underminerer den forretningsplanen som det heleide kommunale selskapet Oslo Vei må følge.

Huken pukk- og asfaltverk har en leieavtale med Oslo kommune fram til 2021 om uttak av stein fra Huken. Det er denne avtalen som Oslo kommune, som eneeier av Oslo Vei AS, på en ekstraordinær generalforsamling 20. september i år, representert ved byråd Hallstein Bjercke, vedtok å si opp, skriver Nettavisen.

Problemet er at selskapet ikke kan si opp avtalen, uten godkjennelse fra Sparebank1 og DnB. De har nemlig pant i leieavtalen.

Oslo kommune må i tilfelle kompensere for det tapet selskapet får – og det kan bli dyrt. Det antydes et beløp på 200 millioner kroner.

Dette viser hva populistisk politikk kan medføre av ansvar og utgifter. Vi vet at kommunen har forsøkt å selge Oslo Vei lenge, men hvem vil kjøpe nå når selve ”gullkalven” til selskapet blir ”slaktet”?

Vi skjønner ikke at noen vil seg så ondt at de tar på seg ledende stillinger i slike selskaper hvor politikere kan snu opp ned på hverdagen med et eneste vedtak.

Styret i Oslo Vei har hentet inn to uavhengige juridiske vurderinger som begge konkluderer med at en ensidig oppsigelse av avtalen fra Oslo Vei, vil være i strid med aksjeloven.

Spørsmålet er om politikerne bryr seg om det.