IKEA lanserer en ny bærekraftsstrategi

Den nye strategien kommer til å gjøre gruppen energiuavhengig og hjelpe millioner av mennesker med å leve et rimelig og mer bærekraftig liv i hjemmet.

IKEA-gruppen lanserer i dag en ny, ambisiøs bærekraftsstrategi, People & Planet Positive. Strategien er en integrert del av IKEA-gruppens langsiktige vekststrategi. Den bygger på selskapets lange historie innenfor bærekraftsarbeid og skisserer nye mål og handlinger som skal realiseres frem mot 2020.

– Vi ønsker å skape en bedre hverdag for de mange menneskene. Et bedre liv innebærer å leve mer bærekraftig. Vi har arbeidet mot dette målet i mange år og har allerede gjort mye. Nå er vi klare til å ta det neste store skrittet. People & Planet Positive vil hjelpe oss med dette. Den nye strategien vil forandre virksomheten vår og bidra til at vi kan ha en enda større positiv effekt på omverdenen, sier landssjef i IKEA Norge, Carl Janzen.

En av de største utfordringene for det 21. århundret er å håndtere ressursknapphet og klimaendringer og samtidig gi mennesker verden over høyere livskvalitet. People & Planet Positive skal hjelpe IKEA-gruppen med å spille en liten, men viktig rolle i håndteringen av disse utfordringene.

People & Planet Positive har tre sentrale fokusområder:

* Vi skal inspirere og gjøre det mulig for millioner av mennesker å leve et mer bærekraftig liv i hjemmet . Vi skal være ledende i å utvikle og promotere produkter og løsninger som hjelper kundene til å spare eller generere energi, redusere eller sortere avfall og bruke mindre eller resirkulere vann til rimelige priser.

* Arbeide for å bli energi- og ressursuavhengige. Vi skal sikre langsiktig tilgang til bærekraftige råmaterialer, promotere gjenvinning og bruke naturressurser på en ansvarlig måte. Vi skal produsere mer energi enn vi forbruker og være energieffektive i hele verdikjeden. Globalt skal IKEA utvikle sortimentet kontinuerlig og gjøre produktene mer bærekraftige ved å sørge for at alle materialene til hjeminnredningsproduktene, inkludert emballasjen, er fornybare, resirkulerbare eller resirkulert.

* Være ledende når det gjelder å skape et bedre liv for mennesker og samfunn som berøres av vår virksomhet. Vi skal støtte utviklingen av gode arbeidsplasser i hele vår verdikjede, og oppmuntre leverandørene til ikke bare å oppfylle de etiske kravene våre, men også å dele våre verdier. Dette omfatter også å nå utover det umiddelbare nedslagsfeltet til IKEAs leveringskjede og bidra til å støtte menneskerettighetene og barns rettigheter.

– Vi mener at bærekraft ikke skal være et luksusgode – vi vil gjøre det rimelig og tilgjengelig for alle. People & Planet Positive vil gjøre det mulig for oss å videreføre ansvaret vårt i verdikjeden ytterligere i årene som kommer, sier Nina Schefte, leder for bærekraft i IKEA Norge.