Snart gjennomslag i Strindheimtunnelen

Gjennomslag av første tunnelløp er planlagt 30. oktober. Mange berørte er glad for at perioden med sprenging nærmer seg slutten.

Sprenginga av den 2,2 km lange fjelltunnelen har vært utfordrende fordi det er så mange beboere og bebyggelse som er berørt.

– Naboene går en roligere tid i møte når både sprengning og uttransportering er ferdig, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen. Støvplagene på Strindheim og Ranheim blir også mindre.

– Vi er glad for at sprengningsarbeidet er gjennomført uten alvorlige personskader, fortsetter Harald Inge Johnsen. Med så mye bebyggelse over tunellen er det med stor tilfredshet å registrere at det er svært få skader på bygninger.

Nå gjenstår etterarbeid med drenering, asfaltering, elektroarbeid, ventilasjon og sikkerhetsutstyr samt uttesting i fullskala før tunnelen åpnes for trafikk våren 2014, melder vegvesen.no.

Det bygges fire kjørefelt i to løp, og det står 10 meter igjen før det blir gjennomslag i østgående løp. Gjennomslag for vestgående løp skjer en til to uker senere. Entreprenøren Skanska startet drivingen i juni 2010.

– Arbeidet har gått fort fram fordi Skanska har vært flinke til å gjøre etterarbeid underveis mens sprengning har foregått i det andre løpet, sier delprosjektleder Erik Østmo. Mye asfaltering og montering av betongelementer er allerede gjort, og de regner med å bli ferdig med sin entreprise et halvår før tiden.

- Skanska har vært proaktive og god på å finne løsninger underveis, fortsetter Erik Østmo.

Prosjektleder i Skanska Kai Morten Høyem forteller at kontrakten la opp til store tverrforbindelser mellom løpene.

- Slik la man til rette for strekningsvis ferdigstillelse bak stuff samtidig med tunneldriften.

Tunnelgjennomslaget representerer det mest kritiske punktet fordi bergoverdekningen er liten. Det var prosjektert et anlegg som tok høyde for dårlig bergkvalitet, men vi har så bra berg at vi kan tilpasse tunnelmetoden, sier byggeleder for dagsone vest Anders Beitnes.

- Dermed drives den siste delen av tunnelen mot gjennomslag med vanlig bergsikring, og tettheten sikres med forinjeksjon av sement, men en slipper å støpe vanntett betong. Det drives dog svært forsiktig med kortere salvelengder og flere salver i tverrsnittet ettersom det er svært liten bergoverdekning til overflaten, og også lite berg mellom de to tunnelløpene på den siste biten mot Møllenberg. Overgangen til den vanntette betongtunnelen i kvikkleira er en tre meter lang plombe som også er under bygging nå.

Les mer om prosjektet her