Ny organisasjon på høring

Kommunene i blant annet Akershus, Østfold samt Oslo er nå invitert til å uttale seg om Statens vegvesens nye organisasjon. Omorganiseringen innebærer at dagens vegkontorer opphører fra nyttår og erstattes av et regionvegkontor på Lillehammer.

Det meste av Vegvesenets utadrettede aktiviteter skal imidlertid gjøres fra et 30-tall nye distriktsenheter. - Disse enhetene er ikke egne forvaltningsenheter, men et tredje organisasjonsnivå i Statens vegvesen, sier regionkoordinator Anne Sigrid Hamran. Forslaget til distriktsinndeling og lokalisering av distriktsvegkontor i Statens vegvesens nye forvaltningsregioner er nå ute på høring med svarfrist 3. mai. Dagens vegsjefer «på oppsigelse» Vegsjefene i de 19 fylkene blir nå fristilt men har som hovedoppgave å drive sine vegkontorer for fullt ut året. Samtidig skal de bidra til en god ny organisasjon. - Jeg tror at omstillingen skal gjøre Statens vegvesen til en enda bedre, mer effektiv og bedre koordinert serviceetat for våre kunder, brukere og samarbeidspartnere, sier vegsjef Olav Sætre i Statens vegvesen Østfold i en kommentar. 1,6 mill innbyggere Statens vegvesen skal deles inn i fem regioner, hvor Region Øst blir den største med 1,6 millioner innbyggere. Region Øst er nå foreslått inndelt i syv distrikter ved at Oppland og Hedmark deles i to, Østfold beholdes som ett distrikt og Oslo/Akershus deles i to. Vegdirektoratet har foreslått følgende plassering av distriktsvegkontor: Østfold (lokalisert til Moss), Stor-Oslo (Oslo), Romerike (Lillestrøm), Glåmdalen (Kongsvinger), Vest-Oppland (Gjøvik), Gudbrandsdalen (Lillehammer) og Hedemarken/Østerdalen (Hamar). Distriktene skal være det operative nivået i Statens vegvesen. Hovedfunksjonene blir å ivareta kontakten med kommunene, samt vegforvaltning og tilsyn, trafikant- og kjøretøysaker, gjennomføring av mindre prosjekter og byggherreoppgaver. Store prosjekter skal styres direkte fra regionvegkontoret på Lillehammer. Effektivisering Bakgrunnen for endringene er et stortingsvedtak som har til hensikt å effektivisere og desentralisere Statens vegvesen. Fra nyttår blir all produksjonsvirksomhet i Vegvesenet skilt ut i et eget aksjeselskap. Samtidig skal altså myndighetsutøvelsen ved de fylkesvise vegkontorene regionaliseres. Desentraliseringen skal føre med seg at den lokale innflytelsen ivaretas og styrkes, samt at forholdet til publikum, kommuner og andre samarbeidspartnere videreutvikles og styrkes.