Bavaria

Bavaria

Sted: Stavanger

Prosjekttype: Nybygg

Kontraktssum eks mva:
70 millioner kroner

Bruttoareal: 8.500 kvm

Byggherre: Bavaria Eiendom

Totalentreprenør:
Kruse Smith Entreprenør

Totalteknisk entreprenør: Apply

Arkitekt og LARK: Rambøll Aros

Rådgivere: RIB og RIBR: Rambøll - RIGeo: Siv ing Albert Ølnes - RIVA: Cowi

Underentreprenører/leverandører: Oppmåling: Prostik - Grunnarbeid: Vassbakk & Stol - Peling: Seabrokers Entreprenør - Betongelementer: AS Betong - Ferdigbetong: Jærbetong - Stålarbeider og rekkverk: Stål og Fasade - Taktekking: Sandnes Tak - Glass- og aluminiumsarbeider, vinduer, dører og blikkenslager: Time Aluminium - Tømrer: Svela Bygg - Maler: Vatland & Sønn - Parkett: Vikeså Gulv - Lev fliser: Fliskonsept - Flislegger: Brødr Olsen Mur & Bygg - Dusjvegger: Bøcon - Heiser: Tysssenkrupp Elevator - Porter: Crawford Solutions - Skilt og folie: Rogaland Skilt Design - Maskinutleie: Ramirent - Byggvask/rent bygg: Thingbø Byggrent - Transport og mottak byggavfall: Westco - Løpende utvendig vedlikehold: Sopihop

På den nordlige delen av Forus har Kruse Smith Entreprenør AS ført opp et verkstedsbygg for Bavaria Service Stavanger.

Prosjektleder Thomas Sæland i Kruse Smith Entreprenør forteller at bygget har en grunnflate på 80 x 50 meter og er på totalt 8.500 kvm. Det ligger et parkeringsanlegg under bygget. Rundt kundemottakshallen er det en mesaninetasje.

70 millioner kroner
Tiltakshaver er Bavaria Eiendom AS, som leier bygget til Bavaria Service Stavanger. Det er tegnet av Rambøll Aros og ført opp i totalentreprise. Kruse Smith Entreprenørs kontraktssum er 70 millioner kroner eks mva. Byggestart var i juni 2011. Det ble overlevert i juni i år.

Bygget inneholder bilverksted, karosseriverksted, diagnoseverksted, fast-lane verksted, vaskehall, mottakshall, delelager, delebutikk, parkeringsanlegg, kontorer, møterom, spiserom, garderober, dekkhotell og drive-in hall der kundene leverer bilene sine. Bygget gir mekanikere og andre ansatte gode arbeidsforhold. Tidligere var Bavarias verkstedsfunksjoner fordelt på flere bygg.

Forboret
Tomten på Forus Nord er flat og på cirka ti mål. Grunnen består ifølge Thomas Sæland av leire.

– Vi har satt ned 352 betongpeler og 46 stålkjernepeler med en snittlengde på 16 meter. Vi støtte på et tett lag med store rullesteiner i grunnen slik at pelene tok ut til siden. Da valgte vi å forbore alle hullene med en beltegående rigg.

Bygget har rektangulær form. Kjelleren er utført i plasstøpt betong og støpt vanntett. Gulvet i kjelleren er 40 cm tykt. Over bakken har bygget bærende konstruksjon av betongelementer. Thomas Sæland forteller at siden bygget inneholder biler var det ønskelig å unngå bærende søyler.

– På grunn av nye krav til jordskjelvbeskyttelse er det lagt til seks vegger som har kraftig søylearmering, festet til stålpeler. Dekket mellom kjeller og hovedetasje, samt taket over verkstedene er spennarmerte hulldekker som er 16,7 meter lange, 1,2 meter brede, 50 cm høye og veier 12,6 tonn. Over kundemottaket er det stålplatetak. Fasadene består av slipte og hvitmalte betongelementer. Det er sandfargede fliser på gulvet i kundemottaket og lysegrå i verkstedene. I et møterom og en sittegruppe på mesaninetasjen er det mørk valnøttfarget parkett på gulvet. De fleste veggene er av malt betong. Det er systemhimlinger med innfelt belysning i nesten hele bygget.

Det ble praktisert rent bygg under oppføringen. Sorteringsgraden for byggavfall er 80 prosent. Bygget har vinduer og glassfasader i aluminium. Hele byget har universell utforming. Bygget er forberedt for påbygging med tre kontoretasjer.

Energiklasse B
Bygget er tilkoblet Lyses nett for fjernvarme og fjernkjøling. Det er gulvvarme i gulvet i verkstedene. Øvrige arealer varmes opp med radiatorer og aerotempere. Kjøling skjer med kjølt ventilasjonsluft.

Prosjektrådgiver for tekniske fag i Kruse Smith Entreprenør, Kjell Soma, forteller at beregnet energibruk per kvadratmeter per år i lokalt klima er 113 kWh.

– På grunn av den store takflaten er U-verdi for taket satt til 0,11, U-verdi for vegger er 0,19.

Vinduene har en U-verdi på 1,0. Bygget er i energiklasse B. Det har to ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning. Bygget er fullsprinklet med dobbel sprinkling i verkstedene. All lysarmatur er skjult eller innfelt. Det er plass til 125 biler i parkeringskjelleren og cirka 100 utenfor bygget.

Designbygg
Thomas Sæland sier at grunnarbeid, stor pelejobb og kort byggetid var de største utfordringene i prosjektet.

– 80 personer var med på sperreskålen. Totalt har cirka 100 personer vært med på byggingen. Arbeidene er utført uten noen fraværsskader. Det har vært morsomt å føre opp et designbygg som skal være mal for alle Bavarias verkstedsbygg.

Sivilarkitekt Bryon Murdock i Rambøll Norge valgte en ny vri på BMWs branding for nybilsalgsbygg på dette verkstedet.

– I og med at bygget er designet for et fremtidig påbygg med tre kontoretasjer, skal det ikke se ut som et typisk bilverksted. En designutfordring var å bruke byggets mange porter for å danne noe annet enn vanlige punktporter. Vertikale striper av glass ble dannet som en forlengelse av portene. Dette for å unngå punkteffekten og slippe mer lys inn i byggets store rom. Etter hvert skal bygget ha tre kontoretasjer og da vil disse feltene trekkes opp i fasaden. Intensjonen med bygget var å ha flere gjennomkjørende hangarskipaktige haller som skulle være lyse, rene og spennende.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter