Jernbaneverket investerer store summer i midlertidig signalanlegg

Jernbaneverket kan investere én milliard kroner på et midlertidig signalanlegg ved toglinjene, før et nytt, digitalt signalanlegg skal bygges i 2015.

– Vi håper jo de kan gjenbrukes, sier prosjektleder Erik Sletten i Jernbaneverket.

I september i år inngikk Jernbaneverket signalavtale med Thales Norge, etter at selskapet vant anbudskonkurransen om en rammeavtale for signalanlegg på jernbanelinjen.

Dagens signalanlegg er 30 år gammelt, og drifting av anlegget blir stadig vanskeligere. Hele jernbanenettet skal derfor digitaliseres gjennom European Rail Traffic Management System (ERTMS), og signalmastene skal skiftes ut med signaler på en lcd-skjerm hos togføreren.

Prosjektleder Erik Sletten i Jernbaneverket sier til Teknisk Ukeblad at prislappen på de første oppdragene blir på rundt 240 millioner kroner, men at kostnadene raskt kan overstige en milliard kroner. Startskuddet for prosjektet vil ikke gå av før tidligst i 2015, og før den tid er det flere strekninger som skal oppgraderes.

Her vil Jernbaneverket i mellomtiden bygge konvensjonelle anlegg med lyssignaler. Fordelen ved en slik løsning er at anlegget senere kan oppgraderes til digitalt anlegg. Ulempen er derimot at det ikke er sikkert om denne oppgraderingen er mulig, noe som fører til at Jernbaneverket i verste fall må forkaste det midlertidige signalanlegget.

Prosjektleder Erik Sletten er ikke enig i at å investere i et midlertidig signalanlegg kan være å kaste penger ut av vinduet.

– Dette er investeringer i signalanlegg som vi trenger for å kunne realisere de investeringsprosjektene som skal bygges fram til ERTMS er klart for utrulling i stor skala i Norge, og er helt nødvendig for at disse prosjektene skal kunne gjennomføres. Og vi håper jo at de nye sikringsanleggene kan gjenbrukes, sier Sletten