Norgesvinduet vant Glassbjørnen

- De fem prisvinnerne går foran i arbeidet med å endre produksjons- og forbruksmønsteret i en bærekraftig retning, sier miljøvernminister Knut Arild Hareide om vinnerne av miljøprisen Glassbjørnen; Norgesvinduet Bjørlo AS, Oslo Kommune, Øyafestivalen AS Oslo, GRØSSET miljøtrykkeri og OSO Hotwater.

Den nasjonale miljøprisen Glassbjørnen deles ut i 5 kategorier. Produkt, innkjøp, kildesortering, åpen klasse og hedersprisen. Miljøvernministeren delte i dag ut fire av prisene under arrangementet Glassbjørnen. - Miljøproblemene vi har i dag er tett vevd sammen med vårt produksjons- og forbruksmønster. Derfor er det viktig at næringsliv og offentlig virksomhet utvikler og tar i bruk mer miljøvennlige produkter og løsninger, sier Hareide. Fakta: Norgesvinduet Bjørlo AS har utviklet et produkt som bruker kjerneved i vinduer og balkongdører. Det har dermed fjernet et årlig forbruk av ca 50 tonn kjemisk impregneringsvæske som forurenser både arbeidsmiljøet og det ytre miljøet. Oslo Kommune setter absolutte minimumskrav til utslipp fra biler som kjøpes inn. I tillegg er det innført overvåkningssystem for utslippene og iverksatt opplæringsprogram for ansatte i ECO-drive. Dette vil medføre at utslippene av klimagassen CO2 reduseres med 690 tonn på tre år, samtidig som kommunen sparer 4,5 millioner kroner. Øyafestivalen AS Oslo får prisen for avfallshåndteringen på utearrangementet som har mer enn 40.000 besøkende. Festivalen tilrettelegger for kildesortering av hele ni fraksjoner. Kildesorteringsgraden var på 51% i 2004, noe som er svært høyt for denne typen arrangementer. GRØSSETTM får prisen i åpen klasse for å være en foregangsbedrift i grafisk bransje i Norge når det gjelder miljøsatsing. De har gjennomført en rekke tiltak for å redusere skadelig miljøpåvirkning. OSO Hotwater v/Reidar Braathen får hedersprisen for deres sterke fokus på miljø i produktutvikling og ledelse i over 30 år.