Implenia skal bygge Falkentunnelen

Statens vegvesen har på vegne av Oppland fylkeskommune inngått kontrakt med entreprenøren Implenia om bygging av Falkentunnelen på fv. 33 på Toten.

Kontrakten ble underskrevet på anleggskontoret til Statens vegvesen i Totenvika tirsdag 9. oktober.

Seks entreprenører leverte anbud på prosjektet, og Implenia hadde det laveste tilbudet på 124,5 millioner kroner. De fem øvrige lå alle høyere i pris, og det høyeste anbudet var på 180 millioner kroner.

Stort selskap
Implenia er det største entreprenørselskapet i Sveits med ca. 6.000 ansatte og en årsomsetning i Europa på rundt 15 milliarder kroner. Implenia har kompetanse spesielt på tunneler, og kom for ett år siden inn på det norske markedet gjennom oppkjøpet av entreprenøren Betonmast Anlegg.

På oppdrag fra Oppland fylkeskommune skal Statens vegvesen bygge totalt ni kilometer med ny fylkesveg 33 fra Skreifjella til Totenvika i Østre Toten kommune. Dagens veg har svært dårlig standard, og går blant annet gjennom et rasfarlig område.

Utbyggingen er delt inn i to delprosjekter, og det første delprosjektet består av Falkentunnelen på en knapp kilometer samt én kilometer veg før og etter tunnelen – på strekningen som heter Jonsrud-Langsletta.

Rassikring
Det blir trolig anleggsstart i begynnelsen av november. Først vil entreprenøren hugge skog, og ved årsskiftet starter sprengningsarbeidene med tunnelen.

- Tunnelen skal graves fra sør, og entreprenøren må jobbe under restriksjoner fordi vegarbeidene skjer ved Falken naturreservat, forteller byggeleder Andreas Rønningen i Statens vegvesen.

Det blir anleggsvirksomhet og transport av steinmasser fra tunnelen store deler av døgnet unntatt søndager og helligdager. Men vegvesenet forsøke å legge til rette for busstrafikken og for pendlerne.

Tunnelen finansieres med bompenger, statlige rassikringsmidler og penger fra fylkeskommunen.

- Vi ser frem til at utbyggingen nå kommer i gang. Fv. 33 er en viktig ferdselsåre fra Toten og Gjøvik-regionen inn til Romerike og Oslo – og nå blir det bygget en trygg veg med god standard, sier Jørn Prestsæter, leder for strategisk samferdsel i Oppland fylkeskommune.