Ny Fetsund stasjon til togjubileum

Fetsund stasjon har blitt rustet opp. Området har fått en ansiktsløfting og arealene for fotgjengere, busser og parkering er bedre atskilt.

Fetsund stasjon er en av de opprinnelige stasjonene på Kongsvingerbanen som ble åpnet i 1862. Det er derfor en glede å åpne opprustet stasjonsområde samme år som Fetsund stasjon er 150 år. Markeringen skjer torsdag 11. oktober kl. 12.30 på stasjonsområdet.

Utført arbeid
Statens vegvesen har vært byggherre på vegne av Akershus fylkeskommune. BIS Maskin AS har vært entreprenør. De hadde lavest pris i åpen konkurranse med ni andre tilbydere.

Anleggsarbeidet startet i vår.

Prosjektet har omfattet bygging av:
* Ny kollektivgate med enkel bussterminal på stasjonsområdet nær jernbanesporet
* Park ved stasjonsbygningen
* Handicapparkering sør for godshuset
* Flere plasser til sykkelparkering
* Fortau langs Gamle Fetveg
* “Kyss og reis”-avstigning/taxiholdeplass

Veglys på hele området
Fetsund stasjon er fredet etter lov om kulturminner. Formålet med fredningen av Fetsund stasjon er blant annet å bevare et arkitektonisk, bygningshistorisk og jernbanehistorisk verdifullt anlegg. Fylkeskommunen har gitt dispensasjon fra fredningen for de gjennomførte tiltakene.

Det er lagt vekt på universell utforming slik at det skal fungere best mulig for alle trafikanter.

Kollektivgate, fortau og handicapparkering
Den nye kollektivgaten og opprustningen av området har fjernet tidligere parkering rundt stasjonsbygningene. Fem nye parkeringsplasser for handicappede er opparbeidet på eget areal sør for godshuset.

Parkering
I alt 24 nye sykkelparkeringer er anlagt nord for stasjonsbygningen, slik at stasjonen nå har totalt ca. 60 plasser for sykkelparkering. I 2008 ble innfartsparkeringen for biler sør for stasjonen utvidet med ca. 60 plasser slik at her nå er ca. 200 plasser med godt belegg.

Stasjonspark/beplantning
Det var tidligere vært en stasjonspark ved Fetsund stasjon. Den nye parken har tatt utgangspunkt i eldre fotos og en plantegning fra 1860-årene. Det finnes ikke nok dokumentasjon til at det var mulig å lage en kopi av tidligere utforming, men den nye parken er plassert på samme sted som den opprinnelige parken.

Overgangen mellom fortau og stasjonspark/jernbaneområde er markert med noen rader smågatestein for å markere overgangen mellom nytt og ”gammelt” anlegg.

Det er plantet to nye trerekker:
* En i bjørk langs kollektivgata mot den gamle stasjonsparken. I denne parken er det også funnet plass til og anlagt et sted hvor juletreet kan stå.

* En med Sorbus-rogn og lave bunndekkende busker mellom parkeringsarealet foran forretningsbygget og stasjonsområdet.

Økonomi og finansiering
Sluttoppgjøret er ennå ikke foretatt, men ser det ut til at sluttkostnadene blir ca. 6 mill. kr, noe som er ca. 5 % over anslaget. Dette mener vi må kunne bli godtatt når vi tar hensyn til at det er en god del mer beplantning enn forutsatt i kostnadsanslaget og en del andre endringer/ tilleggsarbeider.

Prosjektet er finansiert med bompenger via Akershus fylkeskommune. Bevilgning ble gitt i 2010-11( 4 mill. kr i 2010 og 3,2 mill. kr i 2011).

Plangrunnlag
Planområdet omfattes av reguleringsplan for Fetsund sentrum, egengodkjent av kommunestyret i Fet 1. desember 1997. Formålet med reguleringsplanen er å legge til rette for videre utbygging i Fetsund sentrum og styrke stedet som knutepunkt for kollektivtrafikk.

På grunn av begrenset byggherrekapasitet i Statens vegvesen kom ikke byggeplanleggingen i gang før i 2010 med Cowi AS som konsulent.

Byggeplanen ble ferdig vinteren 2011 og søknad om dispensasjon fra Kulturminneloven ble sendt Akershus fylkeskommune. Slik dispensasjon ble gitt 27. mai 2011. Fet kommune ga rammetillatelse 14. desember 2011. Innbydelse til anbudskonkurranse ble sendt ut i januar 2012 og igangsettingstillatelse ble gitt av Fet kommune 28. mars 2012.

Drift og vedlikehold
Hele området er eid av Jernbaneverket. De skal også vedlikeholde det som nå er bygget med unntak av fortauet langs Gamle Fetveg.