Plantiden kan reduseres, og spare samfunnet for milliarder

Mye tyder på at det nå råder en etterlengtet holdningsendring til utviklingen av norsk samferdselsinfrastruktur. Både myndigheter, politikere og næringen selv tar mer og mer til orde for en raskere og smartere utbygging. Nøkkelen ligger i forutsigbar finansiering og en effektiv planprosess.

For det første synes det nå endelig å være politisk vilje til å se på bevilgningsmodellen for hvordan samferdselsprosjektene overordnet skal finansieres og gjennomføres. Det er gledelig.

Kanskje kan vi fremover håpe på en helhetlig utbyggingsmodell?

Baner veg for kort planprosess
For det andre, og ikke minst viktig, synes det å være vilje til å gjøre noe med planprosessen.

– 10 år med planlegging kan ikke være akseptabelt lenger, 5 år må være mer enn nok for store prosjekter, påpeker vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en nylig kronikk, og tar til orde for at noe må gjøres!

Kan vi hjelpe vegdirektøren til å lykkes?
Mitt postulat er at bare det å innføre en ny prosjekteringsmetode langt på veg vil bidra til dette. Metodeendringen innebærer et paradigmeskifte og medfører ikke bare tid og penger spart, men også kvalitetsmessig bedre prosjekter.

”BIM for infrastruktur” kalles metodeverket på fagspråket. Denne 3D-baserte prosjekteringsmåten vil revolusjonere også denne bransjen. Det handler kun om å ta den I bruk målbevisst.

BIM – Building Information Modeling – har som kjent vært “nirvana” i byggeindustrien noen år. Nå er tilsvarende på veg inn i anleggsbransjen. ”Uforståelige” 2D-tegninger er ut, lettfattelige, digitale 3D-modeller i virkelighetsnær utførelse er løsningen.

Samordning, samhandling, effektivisering og tverrfaglig kvalitetssikring er sentrale stikkord.

En tegning sier mer enn 1.000 ord – en modell sier mer enn 1.000 tegninger

Det er ikke uvanlig med nærmere 1.000 tegninger i en byggeplan – og ja, det er mulig å visualisere det meste av dette i en eneste digital 3D-modell. 3D-modellering og -samordning av prosjektet helt fra idéstadiet vil kunne forkorte planprosessen vesentlig, etter vårt syn.

Planer i form av lettfattelige 3D-modeller gjør det bl.a. mye enklere for alle involverte parter (stat, kommuner, politikere, grunneiere, miljøaktivister osv.) å forstå planene – og dermed lettere og fortere å komme frem til konsensus.

Forbilledlig og banebrytende
Fellesprosjektet E6-Dovrebanen langs Mjøsa er et foregangsprosjekt i så måte. Ikke bare har Statens vegvesen og Jernbaneverket for første gang her gått sammen om et helhetlig og integrert fellesprosjekt, byggherrene har også valgt å gjennomføre det i 3D på en BIMforbilledlig måte.

Resultatet – gitt av byggherrenes strenge krav til systematisk, tverrfaglig koordinering gjennom den felles samordningsmodellen – er bedre samhandling, penger spart, og bedre kvalitet.

Flere 100 mill. i besparelser
E6-Dovrebane-prosjektets organisering og fremdriftsform vil i følge byggherrene gi en

besparelse på flere hundre millioner kroner. Én av grunnene til dette skyldes kortere avstand for masseflytting. En annen er måten prosjekteringen gjennomføres på, og hva det gir av effektivisering og kvalitetsforbedring.

I 3D samordningsmodellen – i motsetning til 2D tegninger – er det enkelt å se den totale løsningen og gjøre tverrfaglig koordinering, vurdering og kontroll. Dermed kan også prosjekteringskonflikter oppdages og elimineres tidlig i prosessen. Og store penger spares.

Ring 3 Ulven-Sinsen- og Bjørvika-utbyggingene i Oslo, er to andre eksempler på prosjekter som har høstet god effekt av BIM-orientert bruk av 3D samordningsmodeller.

Stor og mangfoldig gevinst
Det er en rådende forståelse i bransjen om at prosjekteringsfeil- og mangler ved tradisjonell entreprise utgjør hele 4-5 % av byggekostnadene. Det er vegdirektør Terje Moe Gustavsen også misfornøyd med selvsagt.

Ikke rart fagmyndighetene og bransjen for øvrig, har store forventninger til unik norsk  ”BIM for infrastruktur”-teknologi som er på trappene.

Gevinsten blir mangfoldig: Både i form av en enklere planprosess, en morsommere hverdag for den enkelte prosjekterende, bedre konkurranseevne for prosjektaktørene, bedre lønnsomhet for byggherren – og ikke minst raskere infrastrukturutvikling og store penger spart for samfunnet.

Hvordan kan hele bransjen bli bedre?
Statens vegvesen har allerede gjort konkrete tiltak for å innføre 3D-modeller som en del av påkrevd leveranse (ny Håndbok 138). Men det virker på oss som at langt fra alle i bransjen har forstått hvor viktig dette skiftet kan bli. Og ikke minst, at det er mulig allerede nå.

Fortsatt er det for mye fokus på produksjon av 2D tegninger – og for lite bruk av 3D-modeller. Fortsatt gjennomføres planhøringer uten at berørte parter får se prosjektene i 3D.

Vi foreslår at vegdirektør Gustavsen begynner med å avskaffe slike foreldede planmetoder. Og det kan gjøres nå.