Dette er galskap

Vi er helt enig med driftsleder Torgeir Lognvik i Alf Johansen AS som går hardt ut mot myndighetene i Oslo vedrørende mangelen på massedeponi. Dette betyr at lastebilene må kjøre lange avstander for å bli kvitt overskuddsmasse. Dieselforbruk og CO2-utslipp fra lastebiler har økt dramatisk i takt med at fulle massedeponi i Oslo ikke er blitt erstattet. Miljøbelastningen er mer enn doblet på fem år.

Oslo er en av hovedstedene i Europa som vokser aller rasket. Det betyr at det må tas ut mye masse på alle tomtene som bygges ut. CO2-utslippet fra tunge kjøretøy har økt med 63 prosent de siste 20 årene.

Nå kommer myndighetene med en rekke tiltak for å begrense utslippene. Men at ikke myndighetene ser sammenhengen med transport og avstand til deponier er for oss ufattelig. Her er det tydelig at det er noen i kommunen som ikke snakker sammen. Politikerne synes også å være svært så tafatte.

– I byene må både tungtransport og annen veitrafikk, som kjører på diesel eller bensin, begrenses kraftig. Hvis ikke klarer vi hverken å redusere klimagassutslippene eller utslipp som fører til helseskadelig luftforurensning eller støy fra veitrafikk, sier seksjonssjef for transport – og energi Siri Sorteberg i Klima- og forurensingsdirektoratet (Klif).

Oslo er den raskest voksende hovedstaden i Europa. Bare de neste 20 årene er det anslått at byen vil vokse med 200 000 nye innbyggere, og bygg- og anleggsprosjektene står i kø. Men gravemassene, enten det er stein, grus, jord, leire eller forurenset masse, er det vanskelig å kvitte seg med.

Torgeir Lognvik anslår at vogntog-behovet har doblet seg i prosjekter der de skal frakte bort større mengder gravmasser fra byggeplasser i hovedstaden.

– Tidligere kjørte vi fem mil på runden og vi klarte vi oss med fire-fem biler. Nå er runden på 10 mil og vi må sette inn minst 10 vogntog for å ta unna de samme mengdene like fort. Det sier seg selv at miljøkonsekvensene blir store, sier Lognvik.

Han mener Grønmo avfallsanlegg på Klemetsrud peker seg ut som et soleklart alternativ for å bli kvitt massene.

Dette viser et av de mange paradoksene i en by som vokser kraftig. Når man har hellige markagrenser – og når byen trenger arealer til fortsatt vekst er det ikke enkelt. Handlingsrommet blir lite – men her må noen skjære gjennom.